Wszystko o:

błonnik w pokarmach

błonnik

Błonnik

Definicja: Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy.

Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia.

Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika.

Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

Cukier

Cukier

Dołącz do nas na Facebooku! Cukry a próchnica zębów Pokarmy zawierające cukry proste i skrobię mogą przyczyniać się do powstawania próchnicy zębów. Bakterie znajdujące się w jamie ustnej, jak również brak fluorowania zębów, także prowadzi do próchnicy. Drobnoustroje te, z cukrów produkują kwas

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

razie mogą wystąpić wzdęcia" - tłumaczy dietetyczka. Skąd ten efekt? "Błonnik pokarmowy można porównać do twardej morskiej gąbki. Sam w sobie jest bezużyteczny, po przyjęciu go z pokarmem naciska na ściany przewodu pokarmowego, nie jest w stanie przemieścić się. Potrzebuje wody, żeby

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Warto spróbować, byle nie przesadzić "Błonnik nie jest absorbowany przez organizm, ale jest bardzo sycący. To dobry wybór w przypadku osób starających się zrzucić wagę" - podkreśla Natalie Digate Muth z American Council on Exercise w serwisie health.com. Dietetycy rekomendują spożywanie

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

pokarmu - oznacza to, że różne produkty mogą łagodzić bądź zaostrzać dolegliwości. W zależności od typu choroby wprowadza się różne modyfikacje dietetyczne. Zespół jelita drażliwego może mieć postać biegunkową, zaparciową i mieszaną. Warto podkreślić, że głównym elementem leczenia jest postępowanie

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

dostępnej, czołówce znajdują się dorsz, łosoś, śledź. Jodu sporo też w wodach mineralnych, a dobre białka w chudym drobiu, mięsie, nabiale. Nie zapominaj też o owocach i warzywach, bo tych potrzebuje przecież każdy organizm, a w łagodzeniu zaparć i usprawnianiu metabolizmu kluczową rolę pełni błonnik

Dieta bogata w błonnik przedłuża życie

Dieta bogata w błonnik przedłuża życie

Błonnik (włóknik) jest jadalną częścią produktów roślinnych (owoców, warzyw, zbóż), która - choć nie poddaje się trawieniu - ma korzystny wpływ na różne procesy fizjologiczne zachodzące w naszym organizmie. Wiele osób kojarzy błonnik z odchudzaniem, ale jego rola w diecie jest znacznie szersza

Jelita a odporność

Jelita a odporność

oraz w mniejszym zakresie cytrusy, jabłka i ocet winny. W aptekach można też kupić preparaty farmaceutyczne zawierające probiotyki. Warto także spożywać pokarmy zawierające dużo błonnika, który dostarcza prebiotyków czyli cukrów, które są pożywieniem bakterii probiotycznych i sprzyjają ich namnażaniu

Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!

Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!

Dojelitowego, Pozajelitowego i Metabolizmu: "temperatura posiłków ma znaczenie. W przypadku zapalenia, nadżerek, owrzodzeń czy grzybicy górnego odcinka przewodu pokarmowego pokarmy ani gorące, ani zimne nie są tolerowane, bo wywołują ból. Wszystko musi mieć temperaturę pokojową. W przypadku nudności i

Białe, czerwone, czarne ... Porzeczki! Wiesz, które najzdrowsze i dla kogo?

Białe, czerwone, czarne ... Porzeczki! Wiesz, które najzdrowsze i dla kogo?

Skoro gorzki lek najlepiej leczy, to i czarne porzeczki, które uchodzą za najmniej smaczne, rzeczywiście są najzdrowsze. Właśnie w nich znajdziemy najwięcej błonnika: średnio 7,9 g na 100 g owoców (w czerwonych 7,7g, w białych 6,4g). Z drugiej strony: ilość tego składnika, wspierającego przemianę

Ziarna

Ziarna

dodany w procesie przygotowania pokarmu lub bezpośrednio przed spożyciem. Produkty pełnoziarniste różnią się od wysoko oczyszczonych ilością zawartego błonnika i innych wartościowych substancji odżywczych. Także pełnoziarniste pokarmy różnią się między sobą zawartością składników odżywczych. Dlatego

Cholesterol

Jakie produkty skutecznie obniżają zły cholesterol?Do pokarmów najbardziej skutecznych w obniżaniu frakcji LDL cholesterolu (złego cholesterolu) należą przede wszystkim: 1. Pokarmy bogate w błonnik owies (płatki owsiane), jęczmień (kasza jęczmienna), fasola. 2. Ryby powinny być spożywane co

Rozpoznanie rzekomo błoniaste zapalenie jelit

małych posiłków opartych na lekkostrawnych potrawach zawierających małą ilość błonnika (banany, ryż, ziemniaki, gotowane warzywa, makaron). Należy ostrożnie wprowadzać do diety nabiał a także unikać pokarmów smażonych, tłustych lub pikantnych.

Problem z wydaleniem stolca

odpowiednią dietę, która może pomóc zmienić konsystencję stolca? Podstawowym czynnikiem, o którym należy pamiętać jest odpowiednie nawodnienie - należy spożywać około 2 litrów wody dziennie (choć jest to niejednokrotnie problem dla osób z zaburzeniami mikcji). Wśród spożywanych pokarmów powinno być dużo

Kłopoty z wypróżnianiem

oczyszczenia jelita grubego z mas kałowych, że musi upłynąć dodatkowych kilka dni zanim możliwe będzie fizjologiczne wypróżnienie. Sugeruję, aby włączyła Pani do diety pokarmy bogatoresztkowe zawierające dużo błonnika (dokładne informacje na temat zalecanych produktów znajdzie Pani tutaj: http

Silny ból brzucha i brak stolca

czego to jest. Oczywiście dzisiaj nic nie jadłam bo nie dam rady chodzić. Rytm wypróżnień jest uzależniony znacząco od diety i trybu życia - znaczenie ma nie tylko ile, ale przede wszystkim co jemy. W przypadku stosowania diety ubogoresztkowej (mało pokarmów tłustych, mało błonnika) stolec może być

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: błonnik - zawartosc w pokarmach

Na odchudzanie to ja wolę kapsułki czerwonej i zielonej herbaty ;) Ale teraz akurat się nie odchudzam :)

Re: błonnik - zawartosc w pokarmach

Mi nie chodzi o odchudzanie :P Marchewkę mogę dodać do większej ilosci potraw. Do wszystkich sosów zup mięska :)

Re: błonnik - zawartosc w pokarmach

Wszechstronny to chyba było złe słowo. Raczej uniwersalny. O to mi chodziło (ale uciekło mi słowo) :)

Re: błonnik - zawartosc w pokarmach

Na wszytko jest sposób :) Ale sobie zaposiądę marchewkowy bo wydaje mi się najbardziej wszechstronny