Wszystko o:

błonnik w pokarmach

błonnik

Błonnik

Definicja: Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy.

Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia.

Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika.

Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

red.

Cukier

Cukier

Cukry proste są węglowodanami stanowiącymi źródło energii (kalorii). Węglowodany tworzą skrobię i błonnik. Podczas procesu trawienia wszystkie węglowodany, poza błonnikiem, są rozkładane do cukrów prostych. Cukry proste i skrobia występują w wielu pokarmach, które poza tym zawierają także inne składniki. Ich przykładami są: mleko, owoce, niektóre warzywa, pieczywo, płatki, zboża.

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

Właśnie przeszedłeś na dietę i niemal od razu dopadł cię ból głowy, zmęczenie, opuchłeś? Mimo że jesz więcej produktów zawierających błonnik, zaczęły męczyć cię zaparcia? - To może być związane z nieodpowiednim przyjmowaniem płynów. Niektórzy piją dużo, ale na raz i woda tylko przez nich przelatuje, inni wzbogacają dietę o błonnik, zapominając o płynach, bez których nie może on właściwie działać - mówi nam dietetyczka. Jak pić podczas odchudzania, by nie sabotować chudnięcia, a je wspomóc?

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Wiele osób zrobi niemal wszystko, aby pozbyć się niechcianych kilogramów. Czy jednak popularne metody, które mają pomóc w odchudzaniu i zapewnić spadek wagi, rzeczywiście działają? Bierzemy pod lupę niektóre z nich i przyglądamy się, ile w nich prawdy.

Jedzenie jest ważne! Jak prawidłowo żywić osoby starsze?

Jedzenie jest ważne! Jak prawidłowo żywić osoby starsze?

podopieczny skarży się na zaparcia warto menu uzupełnić o produkty bogate w błonnik pokarmowy (można go znaleźć m.in. w suszonych owocach, sokach warzywnych czy przecierach. 5. Warto zadbać o atrakcyjność pokarmów, ładnie podane danie w połączeniu z miłym towarzystwem z pewnością zachęci i pobudzi apetyt

Białe, czerwone, czarne ... Porzeczki! Wiesz, które najzdrowsze i dla kogo?

Białe, czerwone, czarne ... Porzeczki! Wiesz, które najzdrowsze i dla kogo?

Skoro gorzki lek najlepiej leczy, to i czarne porzeczki, które uchodzą za najmniej smaczne, rzeczywiście są najzdrowsze. Właśnie w nich znajdziemy najwięcej błonnika: średnio 7,9 g na 100 g owoców (w czerwonych 7,7g, w białych 6,4g). Z drugiej strony: ilość tego składnika, wspierającego przemianę

Wrzody żołądka lub dwunastnicy, a dieta

Wrzody żołądka lub dwunastnicy, a dieta

warzywa i owoce. Są one jednak także bogatym źródłem błonnika, a ten, normalnie zdrowy i potrzebny, w ostrej chorobie wrzodowej może podrażniać błonę śluzową żołądka. Zatem o dawkowaniu i formie przyjmowania warzyw i owoców (a także razowego pieczywa i kasz), lepiej porozmawiać z lekarzem. Możliwe, że

Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!

Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!

Dojelitowego, Pozajelitowego i Metabolizmu: "temperatura posiłków ma znaczenie. W przypadku zapalenia, nadżerek, owrzodzeń czy grzybicy górnego odcinka przewodu pokarmowego pokarmy ani gorące, ani zimne nie są tolerowane, bo wywołują ból. Wszystko musi mieć temperaturę pokojową. W przypadku nudności i

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

pokarmu - oznacza to, że różne produkty mogą łagodzić bądź zaostrzać dolegliwości. W zależności od typu choroby wprowadza się różne modyfikacje dietetyczne. Zespół jelita drażliwego może mieć postać biegunkową, zaparciową i mieszaną. Warto podkreślić, że głównym elementem leczenia jest postępowanie

Dieta bogata w błonnik przedłuża życie

Dieta bogata w błonnik przedłuża życie

Błonnik (włóknik) jest jadalną częścią produktów roślinnych (owoców, warzyw, zbóż), która - choć nie poddaje się trawieniu - ma korzystny wpływ na różne procesy fizjologiczne zachodzące w naszym organizmie. Wiele osób kojarzy błonnik z odchudzaniem, ale jego rola w diecie jest znacznie szersza

Dieta makrobiotyczna - odżywianie zgodne z naturą?

Dieta makrobiotyczna - odżywianie zgodne z naturą?

dokładnie przeżuwać. Dieta makrobiotyczna w pełni bezpieczna? Zaletą takiego jadłospisu jest bogactwo produktów zawierających błonnik i antyoksydanty. Niewiele znajdziemy też szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych. Stosowana przez pewien czas mogłaby ułatwić walkę z chorobami układu krążenia, jednak

Cholesterol

Jakie produkty skutecznie obniżają zły cholesterol?Do pokarmów najbardziej skutecznych w obniżaniu frakcji LDL cholesterolu (złego cholesterolu) należą przede wszystkim: 1. Pokarmy bogate w błonnik owies (płatki owsiane), jęczmień (kasza jęczmienna), fasola. 2. Ryby powinny być spożywane co

Rozpoznanie rzekomo błoniaste zapalenie jelit

małych posiłków opartych na lekkostrawnych potrawach zawierających małą ilość błonnika (banany, ryż, ziemniaki, gotowane warzywa, makaron). Należy ostrożnie wprowadzać do diety nabiał a także unikać pokarmów smażonych, tłustych lub pikantnych.

Problem z wydaleniem stolca

odpowiednią dietę, która może pomóc zmienić konsystencję stolca? Podstawowym czynnikiem, o którym należy pamiętać jest odpowiednie nawodnienie - należy spożywać około 2 litrów wody dziennie (choć jest to niejednokrotnie problem dla osób z zaburzeniami mikcji). Wśród spożywanych pokarmów powinno być dużo

Kłopoty z wypróżnianiem

oczyszczenia jelita grubego z mas kałowych, że musi upłynąć dodatkowych kilka dni zanim możliwe będzie fizjologiczne wypróżnienie. Sugeruję, aby włączyła Pani do diety pokarmy bogatoresztkowe zawierające dużo błonnika (dokładne informacje na temat zalecanych produktów znajdzie Pani tutaj: http

Silny ból brzucha i brak stolca

czego to jest. Oczywiście dzisiaj nic nie jadłam bo nie dam rady chodzić. Rytm wypróżnień jest uzależniony znacząco od diety i trybu życia - znaczenie ma nie tylko ile, ale przede wszystkim co jemy. W przypadku stosowania diety ubogoresztkowej (mało pokarmów tłustych, mało błonnika) stolec może być

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Przykry skutek uboczny antydepresantów... Pom

Utrudnij sobie jednak: przyjrzyj się swoim posiłkom i systematycznie testuj pokarmy z błonnikiem. Coś zadziała.

Re: A teraz porównajmy

Samuela poszła w cholerę. Bardzo to brzydko z jej strony. A kasza to przecież normalna rzecz, świetne zastępstwo dla tych wstrętnych i wszechobecnych ziemniaków, szybciej się robi, obierać nie trzeba, dużo błonnika - normalnie pokarm bogów. A co się ciebie stało, jeśli można zapytać? -- https

Re: biegunka ;( niewiem juz co robic pomozecie ?

Witam, A może w tych warzywach co Pani je jest za dużo błonnika? Nadmiar błonnika pokarmach może przyczynić się do bólu brzucha i biegunki. W Pani diecie widzę także brak pokarmów mięsnych. Brak ich w diecie może powodować niedożywienie z powodu braku witamin (na przykład witaminy B12

Re: Nas też dręczy ten temat...

gastroenterologa, choć on poradzi to, co w tym wątku: dieta bogata w błonnik, mało słodkiego, i pokarmów zapierających jak ryż, dużo picia i regularne lewatywy. -- Tak walczę ze złem A zło rośnie we mnie z każdym dniem