Wszystko o:

błonnik w pokarmach

błonnik

Błonnik

Definicja: Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy.

Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia.

Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika.

Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

Cukier

Cukier

Dołącz do nas na Facebooku! Cukry a próchnica zębów Pokarmy zawierające cukry proste i skrobię mogą przyczyniać się do powstawania próchnicy zębów. Bakterie znajdujące się w jamie ustnej, jak również brak fluorowania zębów, także prowadzi do próchnicy. Drobnoustroje te, z cukrów produkują kwas

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

razie mogą wystąpić wzdęcia" - tłumaczy dietetyczka. Skąd ten efekt? "Błonnik pokarmowy można porównać do twardej morskiej gąbki. Sam w sobie jest bezużyteczny, po przyjęciu go z pokarmem naciska na ściany przewodu pokarmowego, nie jest w stanie przemieścić się. Potrzebuje wody, żeby

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

. Również właściwa dieta może łagodzić objawy i zmniejszać dyskomfort, ułatwiając codzienne funkcjonowanie. Dlaczego dieta jest tak istotna w zespole jelita nadwrażliwego? Dieta jako istotny element leczenia zespołu jelita nadwrażliwego Około 60% chorych utożsamia objawy z rodzajem spożytego pokarmu

Dieta bogata w błonnik przedłuża życie

Dieta bogata w błonnik przedłuża życie

Błonnik (włóknik) jest jadalną częścią produktów roślinnych (owoców, warzyw, zbóż), która - choć nie poddaje się trawieniu - ma korzystny wpływ na różne procesy fizjologiczne zachodzące w naszym organizmie. Wiele osób kojarzy błonnik z odchudzaniem, ale jego rola w diecie jest znacznie szersza

Białe, czerwone, czarne ... Porzeczki! Wiesz, które najzdrowsze i dla kogo?

Białe, czerwone, czarne ... Porzeczki! Wiesz, które najzdrowsze i dla kogo?

Skoro gorzki lek najlepiej leczy, to i czarne porzeczki, które uchodzą za najmniej smaczne, rzeczywiście są najzdrowsze. Właśnie w nich znajdziemy najwięcej błonnika: średnio 7,9 g na 100 g owoców (w czerwonych 7,7g, w białych 6,4g). Z drugiej strony: ilość tego składnika, wspierającego przemianę

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

przecież każdy organizm, a w łagodzeniu zaparć i usprawnianiu metabolizmu kluczową rolę pełni błonnik. Zarazem niektóre są zakazane, dlatego tak istotne jest otrzymanie wskazań dietetycznych od lekarza. Twoje tłuszcze to przede wszystkim te nienasycone. Szczęśliwie, będzie łatwiej o nie, gdy będziesz

Wylecz wrzody żołądka w 9 krokach

Wylecz wrzody żołądka w 9 krokach

odporność i ochronę błon śluzowych żołądka. Czytaj także: Dieta w chorobie wrzodowej Nie udało się udowodnić bezpośredniego wpływu spożywania konkretnych produktów na powstawanie choroby wrzodowej. Wiadomo jednak, że niektóre pokarmy mogą sprzyjać jej zaostrzeniu. To sprawa indywidualna, dlatego nie musisz

Quinoa - "złoto Inków" na wzmocnienie organizmu

Quinoa - "złoto Inków" na wzmocnienie organizmu

szczupłej sylwetki Oprócz cennych wartości odżywczych i prozdrowotnych quinoa jest także bogata w nierozpuszczalny błonnik pokarmowy (więcej na ten temat: Cała prawda o błonniku pokarmowym ). Przemieszczając się w jelitach działa on jak "miotełka", pomagająca pozbyć się  wszelkich

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Warto spróbować, byle nie przesadzić "Błonnik nie jest absorbowany przez organizm, ale jest bardzo sycący. To dobry wybór w przypadku osób starających się zrzucić wagę" - podkreśla Natalie Digate Muth z American Council on Exercise w serwisie health.com. Dietetycy rekomendują spożywanie

Jelita a odporność

Jelita a odporność

oraz w mniejszym zakresie cytrusy, jabłka i ocet winny. W aptekach można też kupić preparaty farmaceutyczne zawierające probiotyki. Warto także spożywać pokarmy zawierające dużo błonnika, który dostarcza prebiotyków czyli cukrów, które są pożywieniem bakterii probiotycznych i sprzyjają ich namnażaniu

Cholesterol

Jakie produkty skutecznie obniżają zły cholesterol?Do pokarmów najbardziej skutecznych w obniżaniu frakcji LDL cholesterolu (złego cholesterolu) należą przede wszystkim: 1. Pokarmy bogate w błonnik owies (płatki owsiane), jęczmień (kasza jęczmienna), fasola. 2. Ryby powinny być spożywane co

Rozpoznanie rzekomo błoniaste zapalenie jelit

małych posiłków opartych na lekkostrawnych potrawach zawierających małą ilość błonnika (banany, ryż, ziemniaki, gotowane warzywa, makaron). Należy ostrożnie wprowadzać do diety nabiał a także unikać pokarmów smażonych, tłustych lub pikantnych.

Problem z wydaleniem stolca

odpowiednią dietę, która może pomóc zmienić konsystencję stolca? Podstawowym czynnikiem, o którym należy pamiętać jest odpowiednie nawodnienie - należy spożywać około 2 litrów wody dziennie (choć jest to niejednokrotnie problem dla osób z zaburzeniami mikcji). Wśród spożywanych pokarmów powinno być dużo

Kłopoty z wypróżnianiem

oczyszczenia jelita grubego z mas kałowych, że musi upłynąć dodatkowych kilka dni zanim możliwe będzie fizjologiczne wypróżnienie. Sugeruję, aby włączyła Pani do diety pokarmy bogatoresztkowe zawierające dużo błonnika (dokładne informacje na temat zalecanych produktów znajdzie Pani tutaj: http

Silny ból brzucha i brak stolca

czego to jest. Oczywiście dzisiaj nic nie jadłam bo nie dam rady chodzić. Rytm wypróżnień jest uzależniony znacząco od diety i trybu życia - znaczenie ma nie tylko ile, ale przede wszystkim co jemy. W przypadku stosowania diety ubogoresztkowej (mało pokarmów tłustych, mało błonnika) stolec może być

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj ekspertów

Re: Jak pozbyć się zaparc?

. Niezależnie od tego chętnie jadam od czasu do czasu surówki z warzyw. (I w jabłkach i w nasionach i w surówka z warzyw jest błonnik) A może warto przyjrzeć się jedzeniu: Zrezygnować z fast foodów. Jeść przede wszystkim każdego dnia więcej pokarmów z błonnikiem. (Oczywiście nie można przesadzać bo wtedy może

Re: Moda na ekologię

Ja ostatnio sporo do potraw typu pieczony chleb dodaję naturalny błonnik w postaci sypkiej np. jeliton. Pomaga na wiele problemów związanych z zaparciami a i pokarmy bardziej syte :)

Re: Błonnik witalny, firmy Mapa Zdrowia .... opin

Najogólniej powiem tak: BŁONNIK: przyspiesza wchłanianie pokarmów przyśpiesza wydalanie substancji szkodliwych (toksycznych) zwiększając objętość, wzmaga poczucie sytości (wspomaga odchudzanie) Zacytuję jeszcze: "Doświadczasz wzdęć i nudności, pojawiają się bóle głowy, kłopoty z trawieniem

Re: błonnik - zawartosc w pokarmach

Na odchudzanie to ja wolę kapsułki czerwonej i zielonej herbaty ;) Ale teraz akurat się nie odchudzam :)

Odwodnienie

z klimatyzacją stosowania diety bogatej w błonnik przy jednoczesnym niewystarczającym spożyciu wody stosowania diety wysokoproteinowej przy jednoczesnym niewystarczającym spożyciu wody zażywanie leków przez pacjenta także zwiększa zapotrzebowanie na ilość wody koniecznej do prawidłowego funkcjonowania organizmu

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!