Wszystko o:

witamina d gdzie się znajduje

podpis główki

Witamina D

Rola w organizmie: witamina D pełni istotną funkcję w regulowaniu przemiany wapnia i fosforu (wzmaga ich wchłanianie z jelit, oraz hamuje ilość wapnia wydalanego z organizmu) oraz przy tworzeniu kości. Pośrednio wpływa na prawidłowe przewodzenie nerwowe oraz prawidłową pracę serca.

Źródło witaminy: syntetyzowana jest przez organizm pod wpływem światła słonecznego, oprócz tego występuje w: mleku i jego przetworach, tranie, sardynkach, makrelach, śledziach, łososiu, tuńczyku, żółtku jaj, wątrobie.

Skutki niedoboru: krzywica, wypadanie zębów, powiększenie stawów kolanowych, kostek i dłoni, osłabienie mięśni.

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

także nie ma w pełni uniwersalnej odpowiedzi, ponieważ poszczególne witaminy z grupy B często znajdują sobie nieco inne ?mieszkania?. Zazwyczaj jednak pod dostatkiem ich w pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach strączkowych, mięsie (w szczególności w wątróbce). Nie do pogardzenia okazują się

Sałata - zielona moc witamin

Sałata - zielona moc witamin

grupy związków wśród, których znajduje się także kwas foliowy i witamin C, A oraz flawonoidów . Niektóre badania wykazują, że dwa ostatnie składniki dostarczane wraz z zielonymi warzywami mogą uchronić przed rozwojem choroby nowotworowej. Występowanie witamin z grupy B korzystnie wpływa na metabolizm

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Zapobieganie chorobom tarczycy wydaje się niezwykle kuszące. Skoro kluczowy w jej sprawnym funkcjonowaniu wydaje się być jod, to warto latem wybrać się nad morze. Skoro coraz więcej mówi się też o znaczeniu witaminy D, przydałyby się również kąpiele słoneczne

Jakich witamin potrzebuje mężczyzna?

Jakich witamin potrzebuje mężczyzna?

. Wyszukane sałatki, lekkie przekąski czy owoce morza, rzadko znajdują się na liście przebojów kulinarnych mężczyzny. To nie tylko kwestia przyzwyczajenia do tradycyjnej polskiej kuchni i dań "najlepszych na świecie", czyli tych, którymi karmiła mamusia. Zapotrzebowanie na kalorie czasem determinuje

Ryby - dlaczego warto je jeść nie tylko w święta?

Ryby - dlaczego warto je jeść nie tylko w święta?

oraz poprawia pamięć. Kwasy omega-6 obniżają poziom "złego" cholesterolu, przyspieszają gojenie się ran. Nie tylko na ból Zawarty w halibucie tłuszcz ma właściwości przeciwbólowe. Łagodzi sztywność i ból stawów, który towarzyszy problemom reumatycznym. Wapń, fosfor oraz witamina D wspomagają

Zęby od kuchni, czyli dieta na piękny i zdrowy uśmiech

Zęby od kuchni, czyli dieta na piękny i zdrowy uśmiech

przede wszystkim w kościach i zębach. O jego ilość w diecie raczej nie musimy się obawiać (chyba, że głodujemy)- znajduje się niemal we wszystkich produktach żywnościowych i łatwiej z nim przedawkować niż doprowadzić do niedoborów Najgorszy potencjalny wróg zębów rodem z twojej kuchni? Oczywiście cukier

Kiełki - zdrowie w zarodku

Kiełki - zdrowie w zarodku

układu nerwowego.   Czytaj również:   Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?   Mikroelementy bez których nie da się żyć   Makroelementy: minerały niezbędne do życia   Kiełki z małych nasion - wartościowe, choć niepozorne Kiełki z niewielkich nasion są zwykle drobne i

Nowa piramida zdrowego żywienia

Nowa piramida zdrowego żywienia

przeciwutleniaczy i błonnika. Trzecie w żywieniowej hierarchii znajduje się mleko i jego przetwory. Dzięki nim dostarczamy organizmowi wapnia, dużej ilości białka i witaminy B2. Osobom dorosłym zaleca się sięganie po produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu. Nad produktami mlecznymi umieszczono ryby

Zespół rozrostu bakteryjnego jelita (zespół ślepej pętli)

Zespół rozrostu bakteryjnego jelita (zespół ślepej pętli)

witaminy B12 . W grupie ryzyka znajdują się osoby starsze, przyjmujące przez długi czas leki łagodzące dolegliwości ze strony układu pokarmowego np. na wrzody lub chorujące na neuropatię cukrzycową, twardzinę bądź zespół rzekomej niedrożności jelitowej. Objawy Pacjenci cierpiący z powodu zespołu rozrostu

Wyjdź na słońce. Dla zdrowia!

Wyjdź na słońce. Dla zdrowia!

roku. I tak, jak latem statystycznie mniej jest prób odebrania sobie życia, tak i maleje liczba zawałów. Osoby, które nie stronią od słońca, rzadziej zapadają na wieńcówkę. Nie wiemy dokładnie dlaczego tak się dzieje. Część badań dowodzi, że ma to związek z ilością witaminy D w organizmie i w efekcie

Doładuj baterie wiosną!

Doładuj baterie wiosną!

mieszkańcy naszego kraju mają na wiosnę bardzo niski poziom witaminy D, co znajduje odzwierciedlenie w dużo większej liczbie przeziębień, gryp i depresji zimowej. Nasz organizm produkował mniej witaminy, dlatego musimy uzupełnić jej niedobory. Pomimo wciąż niskich temperatur nie możemy pozbawiać organizmu

Celuj w zmarszczki - proste sposoby, aby skóra dłużej zachowała młodość

Celuj w zmarszczki - proste sposoby, aby skóra dłużej zachowała młodość

Zadbaj o skórę poprzez odpowiednią zawartość talerza. Postaw na antyoksydanty - związki, które bezlitośnie rozprawiają się z postarzającymi wolnymi rodnikami. Do ich grona, szczególnie znanego z zasług dla urody, należą witaminy A, E i C. Gdzie ich szukać i czego od nich oczekiwać? Witamina A

Pokarmy szczęścia, czyli dieta na dobry nastrój

Pokarmy szczęścia, czyli dieta na dobry nastrój

. Witamina C obecna w warzywnej przekąsce pomoże zneutralizować skutki nerwowego życiorysu, beta karoten z marchewki, papryki i innych żółtych, pomarańczowych i czerwonych owoców i warzyw zadba zaś o piękny wygląd skóry. W chudym mięsie tj. kurczak czy indyk, znajduje się drogocenny tryptofan potrzebny do

6 wrogów cholesterolu - co jeść, by z nim wygrać

6 wrogów cholesterolu - co jeść, by z nim wygrać

organizm także likopen i luteina. Ten pierwszy znajduje się głównie w czerwonych owocach i warzywach. Luteina w żółtych i zielonych, liściastych. Poziom cholesterolu całkowitego i LDL obniża witamina C, której pełno w czarnej porzeczce, dzikiej róży, papryce, cytrusach, czy w brukselce. Czytaj także

Nie bądź przedwcześnie wapniakiem: pamiętaj o wapniu

Nie bądź przedwcześnie wapniakiem: pamiętaj o wapniu

morskie (np. makrelę, sardynki) żółtka jaj, podroby, mleko i jego przetwory. Więcej o witaminie D Sam wapń nie wystarcza Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku! Wiadomo, że nie wystarczy coś zjeść, by organizm mógł to spożytkować. Ocenia się, że w przypadku wapnia przyswajalność pierwiastka przy

Witaminy pod ochroną

Witaminy pod ochroną

strączkowych bogate w witaminy z grupy B przechowuj w nieprzezroczystych pojemnikach, w ciemnej szafce. - Kupuj tyle warzyw i owoców, ile zjesz w ciągu kilku dni. Coraz ich mniej... Pamiętaj, że im dalej od lata, tym mniej witamin znajduje się w warzywach i owocach przechowywanych w chłodniach czy piwnicach

Witaminy - niezbędnik w pigułce

Witaminy - niezbędnik w pigułce

sięgnąć po suplementy. - Jak go zażywać? Cynk znajduje się we wszystkich preparatach multiwitaminowych, a także w preparatach z witaminą C, rutyną, selenem i magnezem. - Po czym poznać, że go brakuje? Niedobory cynku powodują łysienie, brak apetytu, upośledzenie węchu i smaku, mniejszą podatność na stres

Dieta, ruch i wygodne buty, czyli proste sposoby na mocne stawy

Dieta, ruch i wygodne buty, czyli proste sposoby na mocne stawy

tłuszczowe omega-3 nie tylko korzystnie wpływają na ruchomość stawów, ale zmniejszają skutki stanu zapalnego. Dzięki zawartej w nich witaminie D istotny dla zachowania mocnych kości i stawów, wapń znacznie lepiej się przyswaja. Wykorzystywane do tej pory, do przygotowywania potraw tłuszcze najlepiej zastąpić

Makroelementy: minerały niezbędne do życia

Makroelementy: minerały niezbędne do życia

nie brakuje, poza samym magnezem, witamin D, B1 i B6. Jego błyskawicznemu "wypłukaniu" sprzyja stres, stąd po części apetyt na obfitującą w niego czekoladę w trudnych chwilach. Wymówka uzasadniona, chociaż niekonieczna, jeśli dbasz o linię. Magnez w sporych ilościach znajduje się też w mące

Potrzebujesz magnezu? Sięgnij po wodę!

Potrzebujesz magnezu? Sięgnij po wodę!

, z czego 60% znajduje się w układzie kostnym, 39% w mięśniach, a 1% w pozostałych tkankach organizmu. Zapotrzebowanie na magnez zwiększa się przede wszystkim wraz ze wzrostem. Uważa się, że na przyrost każdego kilograma ciała potrzeba 300 mg magnezu, a kilograma mięśni - 200 mg. Jest ono również

9 katastrof, które mogą cię spotkać podczas urlopu. Jak im zapobiec?

szkodzi najbardziej. Czym ryzykujemy? Choć słońce ma na nas również dobroczynny wpływ: pobudza organizm do wydzielania witaminy D i wprawiającej w dobry nastrój serotoniny, nadużywane, zdecydowanie nie będzie naszym sprzymierzeńcem. Wystawiając się na działanie słońca bez odpowiedniej ochrony, nie tylko

Hipoteza paleo - jedz jak przodkowie, a będziesz zdrów?

dzięki słońcu ciało miało większe możliwości tworzenia witaminy D. Cykl snu był bardziej dostosowany do cyklu słonecznego, ludzie byli bardziej aktywni fizycznie, a w środowisku nie było tyle zanieczyszczeń. Zupełnie inaczej wyglądała też wtedy dieta człowieka: składały się na nią m.in. owady, ryby

Jedli je już Sumerowie

białka, 1,2 g tłuszczu, 72,2 g węglowodanów, 1666 mg potasu, 139 mg wapnia, 127 mg fosforu, 42 mg magnezu, 3,6 mg żelaza, 10,3 g błonnika. Daktyle Są bardzo słodkie, zawierają dużo glukozy. W ich składzie znajdują się głównie węglowodany oraz substancje mineralne, karoten, dość niewiele witamin B1, B2

Światowy Dzień Nerek: co warto wiedzieć o "filtrach" naszego organizmu?

wykryć chorobę należy - choć raz w roku - wykonać badania profilaktyczne. Powinniśmy się im poddać szczególnie wtedy, gdy znajdujemy się w grupie ryzyka, na przykład: chorujemy na cukrzycę lub nadciśnienie, w naszej rodzinie występowały już choroby nerek oraz gdy mamy powyżej 60 lat. - Wykładnikiem

Aktywność fizyczna: co ty z tego masz?

już po paru tygodniach systematycznych ćwiczeń. Gdy twoje ciało znajduje się w wodzie, oddychanie jest zdecydowanie cięższe niż gdy pozostajesz na lądzie. Dotyczy to zresztą nie tylko oddychania, ale w ogóle poruszania się. Musisz przeciwstawić się ciśnieniu wody, wiec będzie cię to kosztować więcej

Co w jajku siedzi?

oraz sód. Sprzyja wzmacnianiu odporności (choćby dzięki zawartości plazmy w żółtku), prawidłowemu funkcjonowaniu układu krążenia, a także układu kostnego. Ze względu na kości tego ostatniego trzeba jednak zachować umiar. W jajku znajduje się bowiem i fosfor, który ma zdolność wiązania się z wapniem. W

Mięso

, poprzecznych włókien mięśniowych składających się z cienkich włókienek białkowych - miofibryl. Znajdują się tu białka (miozyna i aktyna), które stanowią wartość odżywczą mięsa i biorą udział w skurczu mięśnia, oraz mioglobina - białko będące czerwonym pigmentem mięśni. Pasma włókien poszczególnych rodzajów

Mity o ciąży - na co uważać?

kobiety w ciąży w czasie wakacji i urlopów? Przede wszystkim o tym, że słońce nie jest naszym wrogiem, a wręcz przeciwnie - jest źródłem życiodajnych sił, sprzyja poprawie samopoczucia, no i aktywuje produkcję witaminy D. Nie oznacza to oczywiście, że kobiety w ciąży powinny opalać się godzinami na plaży

Tajemnice leworęcznych

dalej po narodzinach. Obszary mowy w mózgu u prawie wszystkich praworęcznych ulokowane są w lewej półkuli. Wśród leworęcznych takie usytuowanie występuje jedynie u 60 proc. U 30 proc. z nich znajdują się one w obydwu półkulach, a u 10 proc. w prawej półkuli. W mózgu leworęcznych zazwyczaj większa jest

Co się dzieje z ciałem po ciąży

, wreszcie białą i stają się przezroczyste. Ponieważ w odchodach znajdują się bakterie, trzeba bardzo starannie przestrzegać higieny; podczas mycia najlepiej używać jednorazowych ręczników. Specjaliści zalecają, żeby podmywać się cztery-pięć razy w ciągu dnia, a także - jeśli to możliwe - po każdym pobycie w

Jajko czy musli, czyli śniadaniowe co nieco

się z wysokim ciśnieniem. To zaś, co w kawie najbardziej szkodliwe, to fusy. Znajdują się w nich tłuszcze - kafestol i kahweol - zwiększające ilość złego cholesterolu we krwi i utrudniające pracę wątroby. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia poleca kawę pozbawioną tłuszczu przez odfiltrowanie. Herbata

Dbaj o serce

sercowy, bo w ciemnym pieczywie znajdują się witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na mięśnie. Ochronisz serce przed szkodliwymi wolnymi rodnikami, gdyż w świeżym soku dużo jest witaminy C , która jest antyoksydantem. 8.00 Wychodzisz do pracy Zamiast: zjeżdżać windą na dół i wsiadać do blisko

ABC nadwagi i otyłości

staranniej zbadane, a i wskaźnik Bmi powyżej normy musi zaalarmować rodziców. Do oceny prawidłowości rozwoju dzieci wykorzystuje się siatki centylowe (odpowiednie tabelki znajdują się zwykle na ostatnich stronach książeczki zdrowia). To one pozwalają ocenić prawidłowość wzrostu i wagi. Lekarz analizuje także

Czerniak

znajduje się w miejscu często, regularnie drażnionym, na przykład na owłosionej skórze głowy, przy kołnierzyku, przy zapięciu biustonosza, na wysokości paska od spodni, na stopie, w okolicach narządów płciowych (tam są drażnione szorstkimi włoskami i bielizną). Szczególnie trzeba uważać na znamiona

Najsmaczniejszy lek

wszystkim tłuste ryby z zimnych mórz. Kwasy omega 3 i działająca przeciwzapalnie wit. E znajdują się też w siemieniu, oleju lnianym, oliwie z oliwek, orzechach włoskich. Jadłospis warto wzbogacić o produkty obfitujące w kolagen, który ułatwia regenerację stawów - galaretkę owocową, rybę w galarecie czy

Jak próchnica szczerbi nam zęby

aktywne i zaczynają się gwałtownie namnażać, gdy wraz z pokarmem dostarczymy im cukrów. Miejscem, gdzie bakterie znajdują bezpieczne schronienie, jest płytka nazębna. Początkowo rozwijają się w niej tylko paciorkowce, ale w tzw. dojrzałej płytce nazębnej (np. po tygodniu niemycia zębów) doskonale potrafią

Zdrowotne top trendy 2012, czyli najzdrowsze mody sezonu

znajdują się nie poza miastami czy na ich obrzeżach, a w samym centrum. Z założenia mają być wyspami wolnymi od zgiełku i pośpiechu, miejscem, gdzie można się wyciszyć i choćby w jeden dzień czy wieczór bez konieczności wyjeżdżania nadrobić urodowe zaległości. Domowe SPA  - zrób to sam! SPA kojarzy

Wrzesień

ich ciemnej skórce) znajdują się polifenole, które obniżają poziom wolnych rodników. Są źródłem wit. z grupy B, szczególnie zaś B2, dzięki czemu uspokajają i poprawiają nastrój. Dostarczają wapnia, magnezu, potasu oraz fosforu. Pektyny śliwkowe to rodzaj błonnika. Redukują poziom cholesterolu, a tym

Słońce i skóra, czyli ostrożnie z opalaniem

wywoływać znajdują się w niektórych lekach z grup: * środków przeciwcukrzycowych; * środków moczopędnych - np. furosemid, hydrochlorotiazyd; * antybiotyków chinolonowych - np. pefloksacyna, kwas nalidyksowy; * środków przeciwgruźliczych - np. izoniazyd; * środków przeciwgrzybiczych - np. gryzeofulwina

Wzrost

uważanych za jednych z najwyższych, w ostatnich latach pozostał bez zmian. Wśród najważniejszych przyczyn znajdują się: brak opieki zdrowotnej, która nie jest zagwarantowana dla wszystkich, oraz złe nawyki żywieniowe, nawet u bardziej zamożnych ludzi; problemem jest przejadanie się tzw. niezdrowym jedzeniem

Osteoporoza

witamina odpowiada za jakość kośćca; zwiększa także wchłanianie wapnia nawet o 80 proc. oraz wzmacnia układ odpornościowy. Zawierają ją tłuste ryby, np. śledź, łosoś, tuńczyk. Osteoporozie skutecznie przeciwdziała również wapń, który wpływa też na ciśnienie krwi i zapobiega rakowi okrężnicy. Znajduje się w

Menopauza- nie przestałaś być kobietą

do większej kruchości kości i zwiększonego ryzyka złamań, szczególnie biodra, nadgarstka i kręgosłupa. W związku z tym należy na tym etapie życia przyjmować właściwe ilości wapnia i witamin z grupy D oraz wykonywać odpowiednie ćwiczenia w celu wzmocnienia kości. Nietrzymanie moczu Wyróżnia się dwa

Dodatki do żywności

znajdują. Im mniej nasyconych, tym zdrowiej. Na kolację - sałatka. Wieczorem na pewno nie będzie mi się już chciało nic robić, więc kupuję gotowe. M.K.W.: Gotowe sałatki i wyroby garmażeryjne nie muszą mieć konserwantów. Oczywiście trzeba zwracać uwagę na datę ważności - jeżeli jest to kilka dni (dwa-trzy

Artroza i choroby stawów

nadzieje wiąże się z doksycykliną - antybiotykiem, który może hamować działanie niektórych enzymów niszczących chrząstkę; udało się również wyodrębnić kilka czynników wzrostu nowej tkanki chrzęstnej. Należy jednak pamiętać, że omawiane badania znajdują się eszcze w fazie wstępnej. Także korzystne działanie

Pielęgnacja stóp

, a następnie prostujemy. Świetnym ćwiczeniem jest też turlanie stopą małej, twardej piłeczki albo specjalnej kolczastej kulki (można to robić również pod biurkiem w pracy). Stopom trzeba też czasem zafundować peeling i masaż. Znajdują się na nich receptory wielu narządów wewnętrznych - masaż ma więc

Halibut - morski olbrzym

Mimo że kulbak (potoczna nazwa halibuta) jest bardzo tłusty to ma prawie o połowę mniej kalorii niż tradycyjny schabowy. Halibut jest przede wszystkim bogatym źródłem białka i witaminy A(29 μg/100g, zapotrzebowanie na nią to 800 μg), niezbędnej do właściwej pracy oczu. Dodatkowo zalicza się do

Nowotwory - profilaktyka i wczesne wykrywanie

(nieregularnych lub poszarpanych), C - koloru (nierównomiernego rozkładu barwnika zbliżonego do ciemnego brązu), D - wielkości (powyżej 6 mm średnicy) oraz E - ewolucji. W ostatnich latach powstało także wiele innych inicjatyw, np. Skin Cancer Day, tj. dzień, w którym oferuje się bezpłatne badania polegające na