Wszystko o:

kukurydza

Od paszy do kulinarnego przeboju - kariera kukurydzy

Od paszy do kulinarnego przeboju - kariera kukurydzy

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Kukurydza (Zea), czyli trawa przynależna do wielichnowatych, prze Kolumbem znana była jedynie na kontynencie amerykańskim; uprawiana na terenach od wschodniej Kanady aż po Ziemię Ognistą, na południowym wybrzeżu Ameryki Południowej. Hodowano ją nawet w Andach, na

Kaszka kukurydziana - dla wzroku i układu odpornościowego

Kaszka kukurydziana - dla wzroku i układu odpornościowego

Wszelkie kukurydziane produkty są szczególnie popularne w Ameryce (zarówno Północnej i Południowej) oraz w południowej części Europy. W Rumunii przyrządza się z niej tradycyjna mamałygę, a we Włoszech - polentę. Kukurydziana kaszka była niegdyś również jedną z typowych potraw indiańskich. Bezgluteno

Dieta trzech minerałów - trzymaj wagę w ryzach

Dieta trzech minerałów - trzymaj wagę w ryzach

tym przyswojeniem białka. Sporo chromu zawierają ryby, wątroba, zielone warzywa (zwłaszcza groszek), drób, kukurydza, jaja, pieczywo razowe, drób, świeże owoce. Zasadniczo nie potrzebujemy go zbyt dużo (średnio 20-30 mikrogramów na dobę), jednak trzeba pamiętać, że słabo wykorzystujemy go z produktów

Amarantus - roślina XXI wieku

Amarantus - roślina XXI wieku

sportowców oraz osób na diecie wegeteriańskiej. Niezwykle istotne są lizyna, tryptofan i metionina, czyli aminokwasy, których organizm nie może wytworzyć sam i musi pobierać jej z pożywienia. Mimo że przyswajają się bardzo dobrze dopiero w połączeniu z innymi zbożami np. kukurydzą wchłaniają się w ponad 90

Kwas linolenowy

Kwas linolenowy

kukurydzy, soja oraz pestki winogron. Co to jest kwas linolenowy? Kwas linolenowy zaliczany jest do grupy kwasów omega 6 i wchodzi w skład tzw. kwasów egzogennych, czyli tych, które trafiają do organizmu za pośrednictwem pożywienia. Ich obecność jest niezbędna do przeprowadzenia niektórych procesów

Wielkość porcji: sprawdź, czego jesz za dużo, a czego za mało

Wielkość porcji: sprawdź, czego jesz za dużo, a czego za mało

łyżki kukurydzy konserwowanej. Dopiero zjedzenie wszystkich wyżej wymienionych warzyw w podanych ilościach zaspokoi zapotrzebowanie organizmu na jeden dzień. Nie jesteś w stanie wmusić w siebie takich ilości? "Warzywa można przyjmować w postaci soków warzywnych czy zup"- doradza dietetyczka

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

), papryki, warzyw strączkowych (oprócz fasolki szparagowej i młodego groszku), czosnku, kukurydzy, brukselki i grzybów (można próbować jeść pieczarki) - śliwek, gruszek, moreli, wiśni i czereśni - tłustych mięs i serów (żółtych, twarogowych tłustych, pleśniowych, podpuszczkowych, topionych, do smarowania

Słodki - odżywczy smak energii

Słodki - odżywczy smak energii

typu 2, wahania nastroju. Nie brzmi najlepiej, prawda? Nie daj się nabrać - wybieraj naturalną słodycz, a już po jakimś czasie twoje kubki smakowe odzyskają zdolność wyczuwania błogiego smaku nie tylko w owocach i warzywach (np. marchewkach, kukurydzy, ziemniakach, dyni), ale nawet w pokarmach

Dieta bezglutenowa: tabela produktów bezpiecznych i szkodliwych

Dieta bezglutenowa: tabela produktów bezpiecznych i szkodliwych

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Produktami naturalnie bezglutenowymi są: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, teff i wszystkie ich przetwory, orzechy, a także mięso, owoce i warzywa. Za bezglutenowe uznaje się również produkty

Zdrowe oczy do późnej starości? Wiele zależy od diety

Zdrowe oczy do późnej starości? Wiele zależy od diety

trudnością z rozpoznawaniem twarzy i ślepotą. Luteiny sporo jest w żółtku jaja, w szpinaku, kiełkach zbóż, selerze naciowym. Luteina, wraz z zeaksantyną (innym karotenoidem, obecnym np. w kukurydzy) zmniejszają ryzyko zaćmy. Od omega nie uciekniemy Kwasy omega-3, w które obfitują przede wszystkim tłuste ryby

Magnez: makroelement ważniejszy niż myślisz. Gdzie go szukać? Tabela

Magnez: makroelement ważniejszy niż myślisz. Gdzie go szukać? Tabela

- 65 mg - dorsz - 30 mg - dzika róża - 120 mg - fasola biała sucha - 170 mg - groch - 125 mg - halibut - 30 mg - jabłko (całe) - 100 mg - jogurt owocowy 15 mg - kakao - 420 mg - kasza gryczana - 220 mg - kiełki pszenne - 315 mg - koper - 380 mg - krewetki - 35 mg - kukurydza - 45 mg - makrela - 30 mg

Kasze - bogactwo właściwości

Kasze - bogactwo właściwości

jeść, a czego unikać? Jod: przereklamowany, niezbędny, a może szkodliwy? Mikroelement, o którym wciąż głośno Kasza czy też kaszka kukurydziana bywa również nazywana polentą. Wytwarzana jest z ziarna kukurydzy, zarówno w postaci drobnego, jak i grubego grysiku. W związku z tym, że właściwościami bardzo

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

i brukiew. Niewskazane są też między innymi orzeszki ziemne, gruszki, truskawki, ziemniaki, kukurydza. Osoba z nadczynnością tarczycy przypomina motor na przyspieszonych obrotach: zziajany, rozedrgany, spocony, ręce drżą, tętno przyspieszone, ma często biegunki. Serce jej kołacze, nie może swobodnie

Katar i inne nieszczęścia

Katar i inne nieszczęścia

wody, by powstała masa o gęstości plasteliny. Z takiej masy można potem ulepić postaci zwierząt, ludzi czy rośliny. W masie warto także zanurzyć ziarna fasoli, kukurydzy albo muszle. Taką niebanalną ozdobę suszymy następnie w piekarniku do momentu aż stwardnieje, a potem kolorujemy ją farbami, tworząc

Amarantus - prastara alternatywa dla pszenicy. Nowa moda czy powrót do naturalnego jedzenia?

Amarantus - prastara alternatywa dla pszenicy. Nowa moda czy powrót do naturalnego jedzenia?

- Amarantus występuje w różnych formach. Oprócz surowego ziarna, które gotuje się jak kaszę, mamy amarantus ekspandowany, czyli tzw. popping, przypominający trochę prażoną kukurydzę. W postaci świeżej są też listki. Mają niesamowitą, tłustą konsystencję, świetnie nadają się do sałatek i do duszenia

Wygląd stolca - źródło cennych informacji

Wygląd stolca - źródło cennych informacji

rodnych, obserwujesz go na kale. Podczas wysiłku spowodowanego wypróżnieniem może wypływać intensywniej i wówczas łatwiej go zaobserwować. W takim wypadku konieczna jest wizyta u ginekologa. Dziwna mieszanka Widzisz w stolcu kawałki marchewki? Niestrawioną kukurydzę, pestki arbuza, winogron albo groszek

Witaminy na wiosnę

Witaminy na wiosnę

, zielonego groszku, kukurydzy, kapusty, kozieradki, migdałów, fasolki mung, prosa, owsa, pszenicy, rzeżuchy, rzodkiewki, soczewicy i żyta. Nie należy natomiast spożywać kiełków z nasion pomidora i ziemniaka, ponieważ zawierają groźne alkaloidy. Przepis na wyhodowanie kiełków jest prosty. Opłukane i

Dieta lotników - poczujesz się lekko, niczym piórko?

Dieta lotników - poczujesz się lekko, niczym piórko?

, cebula (250 g) 6 pkt, fasola biała (200 g) 18 pkt, fasolka szparagowa (250 g) 6 pkt, kalafior (250 g) 8 pkt, kapusta (250 g) 9 pkt, szpinak (250 g) 6 pkt. Inne: kapusta kiszona (250 g) 7 pkt, kukurydza (250 g) 16 pkt, przecier pomidorowy (łyżka) 4 pkt. Podwieczorek (wybieraj uważnie): Ananas (ok. 250 g

Makrobiotyka

Makrobiotyka

pełne nieoczyszczone (pełnoziarnisty ryż, pszenica twarda, gryka, proso, jęczmień, kukurydza , płatki owsiane ), jarzyny (marchew, cebula, rzepa, rzeżucha, kapusta, korzenie), rośliny morskie (algi), ciemny chleb, zapłodnione jaja itd. Z diety powinny być wykluczone niektóre warzywa, takie jak

Licz do 12 i chudnij, czyli dieta Omega

Licz do 12 i chudnij, czyli dieta Omega

dowolnej sałaty, 1/2 szklanki szpinaku, 6 średnich liści kapusty włoskiej. 8. Jednostka czerwonych warzyw i owoców: Uwaga! Do tej jednostki należą też warzywa żółte i pomarańczowe ( czytaj: Owoce i warzywa - kolor ma znaczenie ) - 2 pomidory - średnia papryka - 2 łyżki startej marchwi - kolba kukurydzy - 2

Ziarna

znajduje, tym jest go większa ilość): Ryż brunatny Płatki owsiane Pełen owies Prażona pszenica Prażona kukurydza Pełne żyto Mąka żytnia Jęczmień (kasza perłowa) Pełna pszenica Kukurydza Uwaga: "mąka pszeniczna", "wzbogacana mąka" nie są produktami pełnoziarnistymi. Przykładowa lista

GMO: żywność modyfikowana genetycznie

medycyną, inżynieria genetyczna znajduje najszersze zastosowanie w branży rolniczo-pokarmowej. Przeszczepy genowe, możliwe do wykonania obecnie na ok. 60 gatunkach roślin (min. soi, kukurydzy, pomidorach i ryżu), służą do nadania im szczególnych cech charakterystycznych. Można np. wyodrębnić gen

Sprzymierzeńcy coraz dłuższej młodości - wierzyć czy nie?

mózgu. Kiełki soi koją nerwy, dodają sił witalnych, odmładzają skórę i obniżają łaknienie. Pszeniczne, kukurydzy czy fasoli mung usprawniają przemianę materii i zapobiegają miażdżycy. Które najlepsze? Cóż, jak to zwykle bywa - najlepsza jest różnorodna mieszanka. Czytaj także: Nowalijki są zdrowe? A

Owocowa lista przebojów lata

, dżem czy konfitury: wszystkie z moreli są smaczne. Nie wymagają intensywnego słodzenia, a to najczęstszy grzech zwolenników domowych przetworów. Morele suszone powinny stale gościć w diecie odchudzających się. Jeśli masz skłonność do przegryzania między posiłkami, zmień słodycze i prażoną kukurydzę na

Chory na cukrzycę świątecznym gościem: co dać mu jeść?

nich niemal wyłącznie fasolka szparagowa) czy kukurydzy. Chory na cukrzycę najczęściej musi walczyć z nadwagą. To podstawowy warunek opanowania choroby. Jak to robić przy uginającym się od wspaniałości stole? Skuteczność pozbywania się kilogramów nie zależy jedynie od wielkości porcji. Wiele osób

Ogórek to kiler witaminy C. Ziemniak nie tuczy. Burak nie leczy raka. Jesienne warzywa i ich tajemnice

. 100 g. Jego wartość kaloryczna to 80-90 kcal. Niby niemało, jak na warzywo, ale mnóstwo produktów, których nikt nie obwinia za negatywny wpływ na naszą sylwetkę, dorównuje mu kalorycznością, a nawet przewyższa. Choćby: serek tofu (125 kcal w 100 g), awokado 160 kcal, kukurydza, kolby 110 kcal, kiełki

Wszystko o kaszy

przyrządzania zapiekanek, deserów, jako dodatek do mięs, a także składnik sałatek. Czy wszystkie kasze zawierają gluten? Nie wszystkie. Znanym zbożem bezglutenowym, a więc zalecanym w diecie osób chorych na celiakię, jest kukurydza. Także kaszka i mąka kukurydziana nie mają tego alergenu. Jednak w trakcie

O tym należy pamiętać

morskie, siemię lniane, orzechy. - Pamięć poprawiają też produkty zawierające lecytynę - tę substancję znajdziesz np. w soi, kukurydzy, kiełkach pszenicy, orzeszkach ziemnych. Zapomnij - O długotrwałym stresie - tzw. hormony stresu niszczą połączenia między neuronami. - O zbyt małej ilości snu - za mała

Mikroelementy bez których nie da się żyć

twoje kłopoty to jedynie kwestia kiepskiej diety i niedoboru chromu, warto (tradycyjnie) zwiększyć spożycie ryb, wątroby, zielonych warzyw, drobiu, kukurydzy, jaj, pieczywa razowego i świeżych owoców. Chromu w zasadzie zbyt wiele nam nie trzeba (średnio 20-30 mikrogramów na dobę), ponieważ jednak zwykle

Masło czy margaryna?

. Są dobrym źródłem witaminy E o właściwościach antyoksydacyjnych coraz fitosteroli, które obniżają poziom cholesterolu (najwięcej ich jest w oleju kukurydzianym). Do wyboru jest bardzo wiele odmian i smaków oleju, ponieważ produkuje się je z różnych roślin, np. kukurydzy, słonecznika, winogron, lnu

Mąka. Pełnoziarniste witaminy

Dołącz do nas na Facebooku! W jaki sposób powstaje mąka? Otrzymujemy ją z przemiału ziaren zbóż (pszenicy, jęczmienia, żyta) i innych roślin (kukurydzy, ryżu, soi, bulw ziemniaczanych). Zależnie od sposobu mielenia ziaren otrzymuje się mąkę różnej jakości. Po zmieleniu całego ziarna powstaje

Kuchenka mikrofalowa: jest się czego bać?

podczas eksperymentów z magnetronem (urządzeniem zmieniającym prąd elektryczny na fale radiowe o częstości mikrofalowej) odkrył wpływ mikrofal na jedzenie (w kieszeni rozpuścił mu się batonik, a podczas kolejnych, planowanych już prób, poza kieszenią ziarno kukurydzy przeobraziło się w popcorn, a jajko

Tabela zawartości węglowodanów

Kukurydza (1 kolba) 16 Marchew (1 sztuka) 4

Dolegliwości z... drażliwości

; podejrzewa się też, że objawy nasilają się po spożyciu następujących produktów: mleko i przetwory mleczne, orzechy, czekolada, cebula, kukurydza, produkty mączne, ziemniaki, ryby, czerwone wino, - czynniki psychiczne - przyczyny emocjonalne: stresujące sytuacje i nieumiejętność radzenia sobie z nimi

Hormon szczęścia w czekoladzie

gotowane. Jakie najlepiej wybrać? - W zasadzie wszystkie, jakie znajdziemy na targu czy w sklepie warzywnym. Jesienią warto poeksperymentować w kuchni, dostarczymy wrażeń nie tylko podniebieniu, ale też oczom: kolorowe bakłażany, karczochy, papryka, kukurydza, cukinia. Nie wolno jednak zapomnieć o

Hop, szklanka piwa!

Afryki warzą piwa z bananów i z sorgo. W Ameryce Łacińskiej wytwarzane jest piwo z kukurydzy. Specjalnością korsykańską jest piwo z kasztanów o bardzo charakterystycznym smaku i zapachu. Czym różnią się piwa jasne i ciemne? Barwa napoju zależy od temperatury prażenia słodu. Im jest ona wyższa, tym piwo

GMO pod lupą

. w pomidorach, ogórkach, marchwi, kukurydzy, ziemniakach, ale też w płatkach kukurydzianych, serku sojowym, czekoladzie, majonezie, margarynie, dżemach, konserwach rybnych, przetworach warzywnych, wędlinach czy piwie. Od lat produkty z modyfikowanymi genetycznie składnikami docierały do Polski. Nie

Dieta, która ci służy

witamin. - Jak temu zaradzić Komponując dietę, pamiętaj, że bogatym źródłem potasu są banany, gruszki i pomidory. Selen znajdziesz m.in. w kukurydzy. Dla dobrej pracy serca niezbędne są też kwasy Omega-3, które występują w tłustych rybach morskich oraz w kiełkach. Źródłem magnezu jest kasza gryczana, a

Tabela indeksów glikemicznych różnych produktów żywnościowych

kukurydza słodka z puszki 55 80 lody 61 50

Chudnij z pomocą ziół

omega 3, które sprzyjają obniżeniu poziomu insuliny we krwi, co także skutecznie zmniejsza apetyt. Mieszanka ojca Klimuszki Morszczyn pęcherzykowy, kora kruszyny, korzeń wilżyny, korzeń mniszka lekarskiego, korzeń lubczyka, znamiona kukurydzy, strąk fasoli, ziele skrzypu polnego, liść szałwi, ziele

Tabela indeksów glikemicznych różnych produktów żywnościowych

150 keks 47 35 kiwi 53 120 kukurydza słodka z puszki 55 80

Ekoinwazja

Przyniosłeś ze sobą torbę wielokrotnego użytku?" - to pytanie wita klientów supermarketu Wholefoods, najmodniejszej sieci w USA. W środku drogo i nie po amerykańsku: warzywa i owoce, sery, ryby i owoce morza, domowe ciasta. Żadnej chemii. Tu wstępu nie mają symbole Ameryki: kukurydza

Niektórych minerałów potrzebujemy niewiele, tyle, ile może dostarczyć np.

głowy, mają ochotę na alkohol. I w ich przypadku konsekwencją są problemy z przemianą materii, w tym przyswojeniem białka.Sporo chromu zawierają ryby, wątroba, zielone warzywa (zwłaszcza groszek), drób, kukurydza, jaja, pieczywo razowe, drób, świeże owoce. Zasadniczo nie potrzebujemy go zbyt dużo

Mięso

; jeśli podstawą paszy jest kukurydza i jęczmień, skóra jest bladożółta, a mięso smaczniejsze. Odnośnie do tłuszczów istnieją znaczne różnice nie tylko co do ich zawartości w poszczególnych rodzajach mięsa (szczególnie niska zawartość w mięsie alternatywnym), ale także co do ich struktury, co stanowi