Wszystko o:

źródła białka

Wspomagacze metabolizmu - składniki, które rozpędzą przemianę materii

Wspomagacze metabolizmu - składniki, które rozpędzą przemianę materii

niż w przypadku węglowodanów czy tłuszczów. Są różne źródła białek. Za najlepiej przyswajalne przez organizm uchodzą te pochodzenia zwierzęcego. Zaleca się sięganie po chudy drób, wołowinę czy ryby (podroby nie są tak bogate w białko). Dietetycy chwalą także jajka - zawartymi w nich zestawieniu

Nadchodzą owoce kokietek: czereśnie już w sprzedaży!

Nadchodzą owoce kokietek: czereśnie już w sprzedaży!

Nie lubisz czereśni? To prawie tak, jakbyś nie lubił kremówek. A przecież te pierwsze są w dodatku zdrowe. I nieprawdziwe są opinie, że na uwagę zasługują tylko ze względu na zawartość białka - znaczy te, które są robaczywe. Minerałów moc? Ponoć jest ok. pół tysiąca odmian czereśni: od bladych

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

. Natomiast witamina A jest niezbędna do właściwego metabolizmu białka w organizmie. Wzmacnia błony śluzowe ust, nosa, gardła, płuc, zwiększając tym samym odporność i chroniąc je przed infekcjami. Pomaga w budowie i naprawie kości, zębów, włosów, paznokci. Chroni błonę śluzową oka przed wysychaniem, stanem

Nadchodzi menopauza? Uważaj, co jesz!

Nadchodzi menopauza? Uważaj, co jesz!

dość, że poprawią nastrój, to mają dobry wpływ na wygląd skóry i włosów, a nawet poprawiają pamięć. Soja to fitoestrogenowa bomba, ale są i inne dobre źródła: rośliny strączkowe, szpinak, otręby owsiane, słonecznik, brokuły, szparagi. Więcej o soi Więcej o strączkach Dla mocnych kości Soja zawiera

Dieta wegetariańska najlepsza dla nerek

Dieta wegetariańska najlepsza dla nerek

fosforu w organizmie. Wniosek jest oczywisty - osoby z przewlekłymi chorobami nerek muszą uważnie kontrolować produkty, które spożywają, bacząc na to, ile białka i fosforu jest w nich zawartych. Wegetariańskie źródła białka wydają się być bardziej bezpieczne.

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

Tarczyca, a dieta. Jakie znaczenie ma odżywianie w profilaktyce i leczeniu schorzeń tego gruczołu?

jodu i selenu, a także białka. Dobre białko i jod zapewniają głównie ryby. W jodowej, powszechnie dostępnej, czołówce znajdują się dorsz, łosoś, śledź. Jodu sporo też w wodach mineralnych, a dobre białka w chudym drobiu, mięsie, nabiale. Nie zapominaj też o owocach i warzywach, bo tych potrzebuje

Chrom

Podstawowe informacjePierwiastek regulujący poziom cholesterolu i kwasów tłuszczowych. Bierze udział w uwrażliwieniu komórek na insulinę i w trawieniu białek. ZapotrzebowanieDorośli około 30-80 g dziennie Źródła: Jarzyny zielonoliściaste Owoce Mięso NiedoboryObjawy: Wzrost poziomu

Siarka

Siarka

wskazań co do dobowego zapotrzebowania na siarkę jak również nie spotyka się chorób związanych z jej niedoborem. Źródła: Białka pochodzenia mięsnego Jaja Mleko Czytaj także: Nikiel Potas Flawonoidy, samo dobro prosto z natury Kapsaicyna, ogień prosto z natury Saponiny

Wrzody żołądka lub dwunastnicy, a dieta

Wrzody żołądka lub dwunastnicy, a dieta

gastroenterolog. W ten sposób jest szansa na skuteczną terapię i brak groźnych powikłań (więcej na ten temat ). Po spełnieniu tych kryteriów można skupić się na tym, co już możemy zrobić sami, w domu, by wspierać leczenie. Co jeść? - Właściwe białka to podstawa. Chociaż zasadniczo potrawy obfitujące w aminokwasy

Trzustka - to warto o niej wiedzieć

Trzustka - to warto o niej wiedzieć

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Bez trzustki prawidłowa przemiana materii jest niemożliwa. Ta niewielka fabryka chemiczna (zwykle ok. 20 cm długości i 5 szerokości) umożliwia trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów, a także reguluje poziom cukru we krwi. Za realizację tego zadania odpowiadają

5 najsłynniejszych trucicieli w żywności. W pełni zasłużyli na złą sławę?

5 najsłynniejszych trucicieli w żywności. W pełni zasłużyli na złą sławę?

są i powszechnie stosowane technologie ograniczające zagrożenie. Są "lepsze", powszechne źródła najgorszego tłuszczu świata. W tłuszcze trans obfitują wszelkie produkty cukiernicze (chrupki, słone przekąski, słodycze), dania typu fast food, a nawet zupki z torebki i potrawy usmażone na

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

węglowodanów - z drugiej. Na jakie źródła białka warto skusić się na diecie? Dietetycy polecają jajka, wspomniany już drób i ryby - także te tłuste (zawierają głównie zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe). Nie idź na to! "Kiedy ludzie omijają posiłki, wydaje im się, że oszczędzają kalorie" - podkreśla

Dieta antynowotworowa nie jest dietą cud

Dieta antynowotworowa nie jest dietą cud

krok. Dobranie diety do konkretnej osoby wymaga już mapy genetycznej. Każdy z nas potrzebuje bowiem innych składników odżywczych. Niektórym bardziej brakuje białka zwierzęcego, inni nie trawią substancji znajdujących się w owocach czy warzywach, jeszcze inni cierpią z powodu alergii lub nietolerancji

Orzechy - mają w sobie to coś

Orzechy - mają w sobie to coś

szok. Okazuje się, że garść orzechów to nie tylko solidna porcja białka, minerałów czy witamin, ale przede wszystkim tłuszczu. To kaloryczna bomba. Bywa, że porcja orzechów mieszcząca się w twojej dłoni dostarcza ci kilkaset kilokalorii. Chyba jest się czego bać? Niezupełnie. Tłuszcze z orzechów to

Kwasy omega-3 i omega-6 są zdrowe, ale tylko we właściwych proporcjach, czyli o potędze równowagi

Kwasy omega-3 i omega-6 są zdrowe, ale tylko we właściwych proporcjach, czyli o potędze równowagi

. Szczęśliwie, pozory mylą. Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku! Same zalety? Poza dobrymi białkami i substancjami odżywczymi pochodzącymi z warzyw i owoców, głównym elementem diety śródziemnomorskiej są nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT. By cieszyć się zdrowiem, trzeba dostarczyć wraz z pożywieniem kwas

Sprzymierzeńcy coraz dłuższej młodości - wierzyć czy nie?

Sprzymierzeńcy coraz dłuższej młodości - wierzyć czy nie?

Aż 1/3 białka w ludzkim organizmie to właśnie naturalny kolagen, a dokładniej jego 20 rodzajów. W każdym razie taki jest stan pożądany. Kolagen kojarzymy głównie ze skórą (stanowi aż 70% jej białek), a tymczasem bez jego odpowiedniej ilości niemożliwa jest prawidłowa praca wielu narządów, choćby

Białka, tłuszcze, węglowodany: po co je jeść?

Białka, tłuszcze, węglowodany: po co je jeść?

Skończyły się czasy, gdy tłuszcze były w powszechnej świadomości tylko złe, węglowodany uznawano za najbardziej szlachetne paliwo, a białka można było jeść bezkarnie. W zdrowym żywieniu nie obowiązują proste recepty. W dodatku nie można racjonalnego jadłospisu zbudować wyłącznie na tych trzech

Makroelementy: minerały niezbędne do życia

Makroelementy: minerały niezbędne do życia

Składniki mineralne tworzą około 4% masy ciała człowieka. To 46 różnych składników, w tym 30 uznaje się za niezbędne. Tak, jak zróżnicowane są ich źródła, tak i nasza dieta musi być urozmaicona. Oczywiście, znajdziemy je i w gotowych preparatach mineralnych, którymi niejednokrotnie próbujemy

Mikroelementy bez których nie da się żyć

Mikroelementy bez których nie da się żyć

kontrolujących jego stężenie. Bo jak tu ją kontrolować, skoro przede wszystkim stanowi składnik innych substancji (białek, witamin) i nie spożywamy jej solo, a właśnie wbudowaną w inne substancje. To dla nich przewidziano różnorakie normy. Niedobory siarki zwykle łatwo dostrzec. Przede wszystkim jej niedobór

Dieta osób starszych, czyli jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane menu dla seniora

Dieta osób starszych, czyli jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane menu dla seniora

źródła wapnia. Z badań wynika, że osoby, które spożywają mniej niż połowę zapotrzebowania na ten składnik (poniżej 550 mg), mają wyższe ryzyko złamania kości. Fosfor jest konieczny do wchłaniania wapnia. Przyjmuje się, że dieta, która pokrywa zapotrzebowanie na wapń i białko zabezpiecza potrzeby

Jabłka - 10 powodów, dla których warto je jeść

przy tym dużą, często niszczącą aktywność chemiczną. Utleniają każdy związek, z którym nawiążą kontakt. W organizmie człowieka atakują związki, których cząsteczki mają podwójne wiązania, czyli wszelkie białka, kwas dezoksyrybonukleinowy, nienasycone kwasy tłuszczowe, wchodzące w skład błon komórkowych

Cukier nie musi być biały, by szkodzić!

produktami zbożowymi czy owocami. Tymczasem to tylko część prawdy. Cukier prosty nie musi być biały, a produkt, który w niego obfituje, nie musi być nawet słodki. Kiedy opychamy się ciasteczkami i cukierkami, jeszcze mamy świadomość, że to źródła tych "niedobrych" cukrów. A co, kiedy jemy bułeczki

Nasze oleje to powód do dumy. Rzepakowy jest zdrowszy niż oliwa

inne, w tym zwierzęce, źródła tłuszczu. W XX w. olej lniany, wyparty przez tańsze oleje, nieco odszedł w zapomnienie. Dziś mimo utrzymującej się stosunkowo wysokiej ceny - olej lniany jest 3 lub 4-krotnie droższy od rzepakowego - obserwuje się ponowny wzrost zainteresowania tym produktem

Witaminy z grupy B: ukoją nerwy i wspomogą metabolizm

, tłuszczów i białek przez organizm i do uwolnienia powstałej na skutek procesów metabolicznych energii. Bierze udział w regulacji poziomu cukru we krwi. Syntetyzowana z tryptofanu - naturalnego posłannika dobrego nastroju   Organizm potrafi ją jako jedyną witaminę z całej rodziny B, zsyntetyzować z

Potrzebujesz magnezu? Sięgnij po wodę!

odchudzaniem. Tymczasem magnez (obok potasu) to jeden z najważniejszych makroelementów, którego roli w naszym organizmie nie sposób przecenić. Przede wszystkim aktywuje ponad 300 różnych enzymów, a także uczestniczy w biosyntezie białka. Bierze również udział w przewodnictwie nerwowym i kurczliwości mięśni

Cynk

. Zapotrzebowanie Niemowlęta Od urodzenia do 1roku życia 5mg dziennie Dzieci Od roku do 10 lat 10 mg dziennie Chłopcy i mężczyźni 15 mg dziennie Dziewczęta i kobiety 12 mg dziennie Kobiety w ciąży 15 mg dziennie Kobiety karmiące 19 mg dziennie Źródła Produkty bogate w białko Mięso Drób Produkty pełno pszenne

Dieta Willetta, czyli obraz po rewolucji

nie wszystko. Zdecydowanie większe znaczenie dla naszego zdrowia ma fakt, z jakiego źródła one pochodzą. Kluczem do sukcesu jest obfitość w menu warzyw (zwłaszcza zielonolistnych) i owoców, zamiana mięsa czerwonego na białe, a to wszystko przyprawione solidną dawką ruchu. Gdzie miejsce na przyjemności

Lecz się dietą - odpowiednie menu pomaga zwalczyć wiele dolegliwości

przeciwbakteryjnie, więc i przeciwzapalnie. Ogranicz: kawę i mocną herbatę, bo w nadmiarze sprzyjają odwodnieniu. Alkohol sprzyja podrażnieniom dróg moczowych. Ustal z lekarzem, ile białka zwierzęcego (pochodzącego z nabiału i mięsa) możesz bezpiecznie jeść. Białko, chociaż jest cennym budulcem, może obciążać nerki

Jagody goji - na pewno wiesz, co jesz?

, cenne białka, błonnik, sterole roślinne rozprawiające się z cholesterolem, cynk, potas, wapń - to kolejne "skarby". Sęk w tym, że bardzo trudno ustalić, ile ich jest. Rozbieżności nawet na stronach w całości poświęconych "cudownym owocom", tworzonym przez sprzedawców, ale i

Najbardziej tuczące wakacyjne przysmaki - lista grzechów głównych lata

. Czekamy :) Porcja frytek o wadze 100 g dostarcza około 330 kcal, czyli niewiele mniej niż 0,5 kg ziemniaków z wody (to około 380 kcal). Kartofle same w sobie są bardzo zdrowe: zawierają dużo sycącej skrobi, a także, co mniej oczywiste, wartościowego białka roślinnego. Zapewniają organizmowi dostawę

Choroby, w których dieta jest lekiem

karotenoidów, witamin E i C, polifenoli (np. flawonoidów) oraz NNKT. Źródła zdrowia oka W diecie chorych powinny pojawiać się między innymi takie produkty, jak: - marchew, pomidory, szpinak, dynia czy papryka czerwona, jako źródło beta-karotenu - oleje, orzechy oraz nasiona, które są źródłem witaminy E

Antyoksydanty - twoja tajna broń

go i staje się prawidłowym atomem tlenu. Ale ten ograbiony staje się wolnym rodnikiem z wyrwą do zatkania. Rusza więc na łów i koło się zamyka. Wolny rodnik tlenowy szuka elektronu w atomach dowolnych substancji - zadowoli się np. białkiem czy tłuszczem. Taka grabież niszczy komórki naszego ciała (np

8 przysług dla wątroby: zatroszcz się o nią na serio

Dołącz do Zdrowia na Facebooku Każdego dnia twoja wątroba wypełnia ponad 500 różnych funkcji w organizmie. Wydziela żółć, substancję warunkującą trawienie tłuszczów oraz wchłanianie witamin A, D, E, K. Wątroba przekształca składniki pokarmowe w energię. Odpowiada za syntezę białek, reguluje poziom

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

piszczy? Zostań naszym fanem na Facebooku! Witaminy z grupy B to stosunkowo liczna i w pewnym stopniu zróżnicowana grupa. Role w organizmie czy źródła w pożywieniu poszczególnych jej członków niekoniecznie się pokrywają. Niektóre z nich znamy pod innymi nazwami takimi jak kwas foliowy (inaczej witamina B9

Ból brzucha w prawym boku - na pewno atak wyrostka robaczkowego?

jest więcej niż prawdopodobna. To, że my odczuwamy ból w różnych miejscach, nie oznacza jednak, że precyzyjne badanie nie pozwala znaleźć jego prawdziwego źródła. Często jednak lekarz zleca parę badań, by rozwiać wątpliwości. Morfologia z rozmazem krwinek białych zwykle daje odpowiedź czy to

Pokaż światu zdrowe nogi!

przyniesie dopiero stosowanie odpowiednich preparatów, dostępnych na receptę. Więcej o grzybicy Witamina A i jej źródła Paznokcie na urlop? Pomalowane, wypiłowane. po profesjonalnym pedicurze... Bez przesady! Na początek niech będą zdrowe. Informatorzy Popękane, przebarwione, ukruszone, rozdwojone... Można

Galanina winna otyłości?

tajemnice galaniny. Wiadomo już, że galanina wpływa na motorykę przewodu pokarmowego i czynność zewnątrzwydzielniczą trzustki, czyli wydzielanie soku trzustkowego, odpowiedzialnego choćby za trawienie białek, cukrów i tłuszczów. Odkryto, że oddziałuje też na funkcję układu sercowo-naczyniowego, proces

Nie bądź przedwcześnie wapniakiem: pamiętaj o wapniu

błędy. Nie dość, że musimy organizmowi dostarczyć sam wapń i witaminę D, to jego odpowiednie przyswojenie oraz przetworzenie zależy jeszcze od odpowiedniej ilości białka w organizmie, a także fosforu. Chociaż zapotrzebowanie na fosfor jest spore (u nastolatków nawet 1250 mg dziennie, u dorosłych ok. 700

Dieta dla skóry - odżyw skórę od środka!

kolagenu i elastyny, białek tkanki łącznej odpowiedzialnych za jej sprężystość i gładkość. Jest to ważne o tyle, że wraz z wiekiem nasze zasoby tych białek uszczuplają się, zaburzona zostaje struktura biochemiczna. Skóra po naciągnięciu coraz wolniej wraca do swych pierwotnych kształtów, coraz bardziej

Fast food w wydaniu slow, czyli burger z ambicjami

sprawdzonego i jawnego źródła. Do bułki trafiła bądź z rodzimej polskiej hodowli, bądź z odległej Argentyny czy Brazylii. Wśród smakoszy dyskusje nad wyższością cudzego nad naszym i odwrotnie wciąż trwają. Różnice zdecydowanie widać w cenie - za mięso zza oceanu zazwyczaj trzeba słono zapłacić. Niezależnie od

Alkohol metylowy - jak nie dać się otruć?

zainteresowania mediów i opinii publicznej? Uświadamiamy sobie bowiem, że problem nie dotyczy jedynie osób świadomie kupujących alkohol z nielegalnego źródła czy z problemem alkoholowym. Niemal każdy, kto pije wódkę i inne mocne trunki, jest zagrożony. Nie pomaga banderola Główny Inspektor Sanitarny przestrzega

Magnez

Podstawowe informacje Magnez jest niezbędnym pierwiastkiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest materiałem budulcowym zębów i kości. Bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczy, aktywuje ponad 300 enzymów komórkowych szczególnie tych współdziałających z witaminami B

O sepsie z rozwagą

wykonują badania, które mogą potwierdzić sepsę i szukają źródła infekcji, by je wyeliminować (np. usunięcie ropnia). Nie zawsze w leczeniu sepsy potrzebne i skuteczne są antybiotyki, dlatego stosuje się inne środki farmakologiczne. W cięższych przypadkach lekarze walczą z objawami i zapewniają leczenie

Nowy lek przeciw napadom panicznego lęku

pacjenci domagają się od lekarzy dogłębnego przebadania, zanim pogodzą się z tym, że ich choroba nie ma konkretnego źródła. Wielu psychiatrów uważa, że moment pogodzenia się z tą prawdą jest pierwszym krokiem do skutecznego leczenia. Napady paniki są tak charakterystyczne, że do stwierdzenia choroby

Wapń

ciąży i karmiące piersią: 1200 mg dziennie. Dobre źródła wapnia: Produkty nabiałowe, Warzywa zielone z wyjątkiem szpinaku, buraki, Ryby w puszkach (sardynki, szprotki), zjadane wraz z ościami. Najłatwiej przyswajany jest wapń ze źródeł zwierzęcych. Niedobory Objawy niedoborów: opóźnienie wzrostu

Włosy problematyczne

(fazę teleogenową), wypadają dopiero po jakimś czasie. Odpowiednia dieta to podstawa, jeśli chcemy, by nasze włosy trzymały się głowy. I nie jest to tylko kwestia witamin: budulcem włosów są białka, czyli mięso, jaja, ryby, produkty zbożowe, rośliny strączkowe. Konieczne są także kwasy tłuszczowe (omega

9 uznanych, bezpiecznych afrodyzjaków. Działają czy nie? Kiedy warto się nimi wspomóc?

, dostarczając równocześnie pożywne białka i ważne minerały. Pomocne wzmocnienie Dzięki cynkowi lepiej funkcjonują nasze zmysły, poprawia się odporność, wzmacniają włosy i paznokcie. Fosfor to ważny budulec kości i zębów, a jod niezbędny regulator gospodarki hormonalnej. Zatem: nie żałuj sobie homarów, krewetek

Sport

roślinnego, a 1/3 białka pochodzenia zwierzęcego. Znaczenie węglowodanów jako źródła energii jest niewątpliwe. Udowodniono, że podczas godzinnego treningu, z obciążeniem 1080 kGm/min (kilogramometr na minutę) dochodzi do zużycia średnio 200 g węglowodanów. Spożycie tłuszczów musi być ograniczone przy

Żelazo

całym organizmie, bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc , skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek

Wirus HIV plus geny powstrzymały chorobę

- odpowiada za produkcję białka ALD. Odgrywa ono kluczową rolę w usuwaniu z organizmu tzw. długołańcuchowych nasyconych kwasów tłuszczowych. Gdy białka nie ma, kwasów tych gromadzi się za dużo i uszkadzają osłonkę mielinową, która otacza włókna nerwowe. Następuje blokada w przepływie sygnałów między neuronami

Receptory

Artykuł jest częścią publikacji pochodzącej z nowej serii Biblioteki Gazety Wyborczej pt.: Wielka Encyklopedia Medyczna, którą nabyć można w Kulturalnym Sklepie lub w każdą środę w kiosku Receptory komórkowe Występują licznie we wszystkich komórkach. Mogą występować w postaci dużych białek

Cukier

posiłkami, ale na produkty, które zapewnią ci zdrowie tj. niskotłuszczowe mleko i inne źródła wapnia. Często pij wodę. Czytaj także: Cukier postarza skórę! Fruktoza: tuczy czy nie? Białka, tłuszcze, węglowodany: po co je jeść? Najpopularniejsze napoje lata! Wiesz, co pijesz? Dwa dni diety

6 kroków do odporności

zabrakło w niej warzyw i owoców (także soków i mrożonek), produktów pełnoziarnistych, olejów roślinnych i ryb - bo to bezcenne źródła witamin oraz mikro- i makroelementów (głównie żelaza, cynku, selenu i magnezu) walczących z wolnymi rodnikami. Konieczny jest też nabiał, a zwłaszcza jogurty oraz napoje

Czy warto pić mleko? Bezcenna droga mleczna

one rozpuszczają się w tłuszczach. CZY WARTO PIĆ MLEKO? ODTŁUSZCZONE CZY TŁUSTE? Dlaczego mleko odtłuszczone jest lepsze niż tłuste? Dlatego że mleko nie musi stanowić głównego źródła tłuszczu. Ma dostarczyć białka i wapnia. Tłuszcz w codziennej diecie dostarczany jest i tak w nadmiarze, dlatego jeśli

Pożytek z witamin

przypominać jasną karnację arystokratki. Wytwarza duże ilości kolagenu, czyli białka, które jest nieodzowne dla urody. Zapobiega pękaniu naczynek krwionośnych, bowiem silnie je wzmacnia. Przyspiesza gojenie ran i zadrapań. Skutecznie wzmaga też odporność organizmu. Witamina A nazywana jest witaminą młodości

Jeśli orzechy, to włoskie!

układem krążenia, generalnie wszelkich procesów związanych z przedwczesnym starzeniem. Zalecana dzienna dawka orzechów włoskich, by spełniły swoją rolę ochronną, to siedem orzechów. Orzechy włoskie zapobiegają też kamicy żółciowej i cukrzycy typu 2. Zawierają tak cenne białko, że może być ono

Rak jądra, prostata i problemy z erekcja

badać prostatę Po 50. roku życia każdy mężczyzna powinien raz do roku poddawać się badaniu urologicznemu. W jego skład wchodzą: badanie prostaty palcem przez odbyt i oznaczanie we krwi stężenia tzw. PSA (białka produkowanego przez prostatę, którego ilość podwyższa się w przebiegu jej chorób). Gdy w

Chcesz być zdrowy? Jedz zupy!

nas części cennych składników odżywczych, wśród metod obróbki termicznej należy do najlepszych. Woda zawiera pierwiastki neutralizujące wiele szkodliwych substancji. W gorącej wodzie białko się ścina, skrobia pęcznieje, a to sprawia, że łatwiej nam przyswajać składniki odżywcze. Wprawdzie gotowanie