Wszystko o:

żelazo witamina c

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

kaole/PAP

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Szpinaku nie trzeba gloryfikować, bo przyswajamy tylko 1 proc. zawartego w nim żelaza. Pomidora w sałatce warto ochronić warstewką tłuszczu zanim wkroimy ogórka, który zabierze witaminę C. Nie miejmy też złudzeń co do brązowego cukru, w łyżeczce ma tylko 3 kcal. mniej niż biały.

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Maksymalnie zróżnicowana dieta niekoniecznie zawsze wychodzi nam na zdrowie. Pewne połączenia produktów są wyjątkowo korzystne dla organizmu, inne wręcz przeciwnie. Poznaj najgorsze i najlepsze duety w kuchni. Niektóre tradycyjne, znane od wieków. Gospodynie wiedzą, co robią?

Sałata - zielona moc witamin

Niezależnie od typu czy faktury stanowią bogactwo witamin i minerałów. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do kanapek, składnik sałatek czy ozdoba niektórych potraw. Mimo że możemy dostać tę klasyczną, i jej przeróżne odmiany, niemal przez cały rok nie zastanawiamy się nad siedzącym w nich potencjałem, a ten jest ogromny!

Witamina C - dlaczego jest taka ważna i gdzie jej szukać?

Witamina C - dlaczego jest taka ważna i gdzie jej szukać?

). Chcąc mieć pewność, że "nie wyparowała" najlepiej wybierać te produkty, które można zjeść "na surowo". Jest jednak jeszcze jeden haczyk. Aby organizm mógł "wyciągnąć" z pożywienia witaminę C potrzebuje żelaza dlatego, najlepiej połączyć ją z czymś, co dostarczy żelaza, np

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

przeciętnej osoby. Dlaczego witamina C jest dla nas taka ważna? Nie tylko zwiększa odporność organizmu, ułatwia przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, odgrywa rolę w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca i chorób nowotworowych, jest niezbędna w

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

. Masz ochotę na świeżo wyciskany sok z pomarańczy? Świetny pomysł, ale nie czekaj z jego wypiciem w nieskończoność. Aby witamina C dobrze się wchłonęła, najlepiej zagryź napój czymś, co dostarczy ci żelaza, np. krwistym befsztykiem czy kilkoma orzechami. Po czym poznać, że nie dostarczamy jej sobie

Kiwi, czyli chiński agrest z Nowej Zelandii

Kiwi, czyli chiński agrest z Nowej Zelandii

, zapewnia skórze elastyczność, oczyszcza organizm, chroni przed anemią z niedoboru żelaza, ułatwiając jego przyswajanie. Jest niedocenianym zabójcą tłuszczu. To głównie zawartości witaminy C grejpfrut zawdzięcza opinię sprzymierzeńca odchudzania. Tymczasem w 100 gramach grejpfruta znajduje się 30-50 mg tej

Batat - więcej niż słodki ziemniak?

Batat - więcej niż słodki ziemniak?

(ok. 85 mg), fosfor (ok. 49 mg), wapń (ok. 30 mg), siarka (26 mg), magnez (24 mg), sód (13 mg), jod (4,5 mg), żelazo (0,8 mg). Dostarcza organizmowi również manganu, miedzi czy selenu, sa to jednak śladowe ilości. Ze względu na obecność witaminy A, C , K oraz witamin z grupy B słodkie

Cykoria - sprawdź, dlaczego warto się do niej przekonać!

Cykoria - sprawdź, dlaczego warto się do niej przekonać!

, likwidując przy okazji kłopotliwe wzdęcia. Cykoria - witaminy i minerały Najcenniejsze w cykorii są minerały i witaminy. Zawiera znaczne ilości magnezu, żelaza - niezbędnego by procesy krwiotwórcze przebiegały bez zarzutów. Dostarcza także sodu, kwasu foliowego (niezwykle cenny dla kobiet w ciąży). Obecność

Potrawy wigilijne - ile w nich kalorii, ile zdrowia?

Potrawy wigilijne - ile w nich kalorii, ile zdrowia?

- silny przeciwutleniacz, naturalny wróg bakterii oraz eliksir młodości. Buraczany barszczyk skrywa w sobie sporo drogocennego dla układu nerwowego kwasu foliowego oraz witaminy C. Jest zalecany osobom z niedokrwistością ze względu na dużą ilość żelaza. Poza tym jest zasadotwórczy, a więc pomoże rozprawić

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

witamin C, która zwiększa wchłanianie żelaza, a której dobrym źródłem są warzywa i owoce (stąd polecam surówki i sok z owoców do posiłku). Nie zaleca się picia herbaty, kawy i czerwonego wina do posiłków, które ograniczają wchłanianie żelaza.

Talasemia: i co dalej?

: nadmierne nagromadzenie żelaza w organizmie, epizody zakrzepowo-zatorowe, uszkodzenie wątroby, zaburzenia hormonalne (m.in. rozwój cukrzycy). Nawiązując do Pani pytania leczenie łagodnych postaci talasemii ogranicza się do odpowiedniej diety i suplementacji witaminami C i E. Dopiero w cięższych

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Odczyn zasadowy moczu

W jaki sposób można zmienić zasadowy odczyn moczu?Odczyn moczu jest ważny w celu zapobiegania infekcjom układu moczowego. Z tego powodu należy dążyć do tego, żeby mieć zasadowy odczyn moczu. W tym celu należy dołączyć do codziennej diety produkty zawierające duże ilości witaminy C, np. sok

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Floradix z żelazem dla dwulatka?

Myślałam, by dawać mu Floradix żelazo i witaminy: Wyciąg z drożdzy, miód, wyciąg wodny z dzikiej róży zwierający 4% witaminę C, żelazo, ekstrakt z kiełków pszenicy, witamina C,tiamina, aromat naturalny, ryboflawina, witamina B6 i B12 Lekarz w sumie zbagatelizował sprawę, bo w morfologii nie

Re: Łykacie na codzień witaminy, suplementy

teraz patrze na opak i tam oprócz b jest cynk, żelazo, e, c. a cena chyba się nie bierze ze szklanego pojemniczka, tylko z jakości witamin. np. za zwykła c- syntetyk z apteki dajesz 4 zł, a za lewoskrętną, zupełnie naturalną z aronii czy czegoś tam, musisz dać 49 zł... Mieszanka mieszance nie

Re: Ascofer - żelazo+witamina C

Polecam, mam niedoczynność i ostatnio po wynikach morfologii (hemoglobina przy dolnej ganicy) zaczęłam brac Ascofer. Jest to żelazo + witamina C. Pamietaj że np. żelazo powinno sie brać conajmniej po 2 godzinach po Euthyroxie (patrz ulotka).

Re: Szpinak ze śmietana? czym doprawiacie?

względu na wiazanie, pokutuje za to szeroko mit szpinak=żelazo. Natomiast szpinak sam w sobie jest źródłem witaminy C

Re: cienie pod oczami

Często przyczyną jest anemia. Wystarczy zmienić dietę na bogatą w żelazo, witaminę C i wszystkie witaminy B.

Re: Protokół Buhnera i problem z grzybicą ogólnou

nukke napisz coś o wit C , ciężko się zdecydować który z tych środków był dla nas pomocny ... brałeś malutkie dawki i w jakiej liczbki 1g po 10 razy w ciągu dnia? witamina zakwasza więc być może należałoby ją brać tylko podczas posiłków np 3,5g max 3 razy nadzień ? czy jest tak jak mówi Pan zięba

Re: melasa - do czego?

Zielone z sokiem cytrynowym albo z czymkolwiek z witaminą C. Niehemowe żelazo jest wtedy lepiej przyswajalne. Melasa - do ciast zamiast połowy miodu/cukru, zwłaszcza piernikowych (z hojną ilością świeżego imbiru) , do chleba razowego zamiast miodu, jako składnik marynaty do czerwonego mięsa

Re: Słabe przyrosty- anemia

Normalne :) Wyluzuj naprawdę. liczy się średni przyrost. Anemia może powodować mniejszy apetyt, ale Twoja córka przybiera. A czy córka oprócz żelaza bierze jeszcze jakieś witaminy ? Witamina C, witamina B6 i kwas foliowy bardzo pomagają w przyswajaniu żelaza.

Re: Opóźnienie rozwoju - chodzenie, mowa - u 15-

Neurolog nie widzi niczego nieprawidłowego. Pediatra twierdzi, że hemoglobina wzrosła do 10,1, więc już jest w normie i nie ma potrzeby sprawdzania niczego z hematologiem. Razem z żelazem podajemy witaminę C w zestawie Cebion-multi. Za 5 tygodni będziemy w Polsce na święta i będę mógł to

Re: niedokrwistość

Sam Actiferol? Czy witaminę C i kwas foliowy tez? To ile T go zjesz znaczy żelaza nie ma znaczenia, jak juz napisano.

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!