Wszystko o:

żelazo witamina c

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

produkty. - Dlatego nie ma fizjologicznego uzasadnienia, aby nie jeść różnych produktów w jednym posiłku. Wręcz przeciwnie. Są połączenia bardzo korzystne, w których jedne składniki wspierają wchłanianie drugich. Surowe owoce, warzywa jedzone z mięsem powodują, że witamina C zwiększa wchłanianie żelaza

Sałata - zielona moc witamin

Sałata - zielona moc witamin

od ok. 12 od 20 kcal (w niemal 90 proc. sałata składa się zwody). Dodatkowo stanowi ona bogate źródło takich substancji odżywczych, jak żelazo, wapń, magnez, kwas foliowy czy potas. Jeden listek sałaty to także porcja witaminy A, E, D, C oraz B. Obecność karotenoidów, polifenolokwasów czy flawonoidów

Witamina C - dlaczego jest taka ważna i gdzie jej szukać?

Witamina C - dlaczego jest taka ważna i gdzie jej szukać?

). Chcąc mieć pewność, że "nie wyparowała" najlepiej wybierać te produkty, które można zjeść "na surowo". Jest jednak jeszcze jeden haczyk. Aby organizm mógł "wyciągnąć" z pożywienia witaminę C potrzebuje żelaza dlatego, najlepiej połączyć ją z czymś, co dostarczy żelaza, np

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

osoby stosujące diety wykluczające i wegetariańskie są w większym stopniu narażone na wystąpienie anemii. Nie oznacza to jednak, że całe pokłady żelaza zawarte na przykład w fasoli trzeba spisać na straty. Wystarczy połączyć ją z czerwoną papryką, kopalnią witaminy C, by zwiększyć przyswajalność żelaza

Ciecierzyca warzywo nie tylko dla wegetarian

Ciecierzyca warzywo nie tylko dla wegetarian

miedzi aktywują szpik do produkcji czerwonych krwinek. Dodatkowo zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią naczynia krwionośne przed rozwojem miażdżycy. W małym ziarenku ciecierzycy znajdziemy beta-karoten, czyli witaminę A, witaminę C (silny przeciwutleniacz) oraz witaminy z grupy B tj

Rabarbar - coś więcej niż składnik kompotu

Rabarbar - coś więcej niż składnik kompotu

łodydze poświęca się najwięcej uwagi. Jest nie tylko nisko kaloryczny (16 kcal/100g), ale i bogaty w witaminy. Znajdziemy w nim przede wszystkim witaminę E, A i C. Ta ostatnia wzmacnia odporność, jednak niemal całkowicie ginie w bardzo wysokiej temperaturze. Zawiera także niezbędne dla naszego organizmu

Lecz się dietą. Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

Lecz się dietą. Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

. Masz ochotę na świeżo wyciskany sok z pomarańczy? Świetny pomysł, ale nie czekaj z jego wypiciem w nieskończoność. Aby witamina C dobrze się wchłonęła, najlepiej zagryź napój czymś, co dostarczy ci żelaza, np. krwistym befsztykiem czy kilkoma orzechami. Po czym poznać, że nie dostarczamy jej sobie

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

w organizmie, co ważne dla chorych na cukrzycę. Czytaj także: Sałata - więcej niż "zwykłe" warzywo? Kiełki - zdrowie w zarodku Pasternak to przede wszystkim białko, węglowodany, potas, fosfor, wapń i żelazo . Znajdziemy w nim również witaminę C i te z grupy B. Ze względu na właściwości

Anemia do tablicy: wszystko, co warto o niej wiedzieć

Anemia do tablicy: wszystko, co warto o niej wiedzieć

wątroby), zielonych warzyw (brukselki, sałaty, brokuł), roślin strączkowych (fasoli, grochu, soi), buraków, czerwonej kapusty, papryki, suszonych owoców (daktyli, śliwek, moreli), żółtka jaj, produktów pełnoziarnistych. Nie zapominaj, że przyswajanie żelaza jest uzależnione od obecności witaminy C, więc i

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

organizm jest bardziej zależne od tego, co zjemy. Aby poprawić wchłanianie żelaza, najlepiej spożywać je w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C. Jej obecność może nawet kilkukrotnie zwiększać wykorzystanie żelaza, zatem posiłek zawierający ten mikroelement warto np. wzbogacić o świeże owoce i

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

witamin C, która zwiększa wchłanianie żelaza, a której dobrym źródłem są warzywa i owoce (stąd polecam surówki i sok z owoców do posiłku). Nie zaleca się picia herbaty, kawy i czerwonego wina do posiłków, które ograniczają wchłanianie żelaza.

Talasemia: i co dalej?

: nadmierne nagromadzenie żelaza w organizmie, epizody zakrzepowo-zatorowe, uszkodzenie wątroby, zaburzenia hormonalne (m.in. rozwój cukrzycy). Nawiązując do Pani pytania leczenie łagodnych postaci talasemii ogranicza się do odpowiedniej diety i suplementacji witaminami C i E. Dopiero w cięższych

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Odczyn zasadowy moczu

W jaki sposób można zmienić zasadowy odczyn moczu?Odczyn moczu jest ważny w celu zapobiegania infekcjom układu moczowego. Z tego powodu należy dążyć do tego, żeby mieć zasadowy odczyn moczu. W tym celu należy dołączyć do codziennej diety produkty zawierające duże ilości witaminy C, np. sok

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Zle samopoczucie po ciazy.

Właśnie tak! Podobno śmiertelne przypadki zatruciem paracetamolu zdarzają się bardzo, bardzo często - nie potrafię naleźć teraz tego artykułu. A śmiertelne przypadki zatrucia witaminą C? B? D? Żelazem? Żelazem i D można się zatruć, ale o wiele trudniej. Żelazem łatwo się zatruć osobom o mutacji w

Re: niedokrwistość

Sam Actiferol? Czy witaminę C i kwas foliowy tez? To ile T go zjesz znaczy żelaza nie ma znaczenia, jak juz napisano.

Re: cienie pod oczami

Często przyczyną jest anemia. Wystarczy zmienić dietę na bogatą w żelazo, witaminę C i wszystkie witaminy B.

Re: Słabe przyrosty- anemia

Normalne :) Wyluzuj naprawdę. liczy się średni przyrost. Anemia może powodować mniejszy apetyt, ale Twoja córka przybiera. A czy córka oprócz żelaza bierze jeszcze jakieś witaminy ? Witamina C, witamina B6 i kwas foliowy bardzo pomagają w przyswajaniu żelaza.

Re: Powoli mam dosyć kp - moje żale

Już nie pamiętam dokładnie wyników bo teraz są w normie. Ale żelazo było dużo poniżej normy w czwartym miesiącu i podawałam Actiferol + witamina b+kwas foliowy I witamina C chwile tez. Najpierw dawka 15 dwa razy dziennie a potem 7.

Re: Ascofer - żelazo+witamina C

Polecam, mam niedoczynność i ostatnio po wynikach morfologii (hemoglobina przy dolnej ganicy) zaczęłam brac Ascofer. Jest to żelazo + witamina C. Pamietaj że np. żelazo powinno sie brać conajmniej po 2 godzinach po Euthyroxie (patrz ulotka).

Re: Niski poziom żelaza

potrzebnych roślinom. Dlatego trzeba uzupełniać niedobór żelaza sztucznie. Acofer 1 tabletka dziennie z witaminą C i nie przez miesiąc czy 2, tylko minimum rok albo 2. Chodzi o systematyczność i takie małe dawki żelaza - tak powiedział hematolog, kiedy miałam konsultacje z powodu małej ilości żelaza we krwi

Re: A może wątek kulinarny VI

Odmiany jesienne szpinaku cechują się istotnie odmiennym składem chemicznym zważywszy na walory odżywcze. W stosunku do roślin uprawianych wiosną zawierają więcej suchej masy, węglowodanów, wapnia, żelaza, witaminy C, podczas gdy udział szczawianów jest zwykle niższy. Zawartość szczawianów

Re: Teściowa i anemia. Rady potrzebuję

Żelazo zawarte w mięsie (tzw. hemowe) jest na drugim stopniu utlenienia i nie potrzebuje witaminy C do wchłaniania. Potrzebuje jej dopiero żelazo zawarte w roślinach (tzw. niehemowe), występujące na trzecim stopniu utlenienia. Witamina C jest antyoksydantem, potrafi więc zredukować żelazo Fe+3 do

Re: Karmienie 3mies, kolki, alergia, chyba koniec

, czy lekarz przepisał też witaminę B6, kwas foliowy i witaminę C ? Samo żelazo słabo się przyswaja. A po co to Nutrition i co to jest ?

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!