Wszystko o:

żelazo witamina c

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

przeciwnie. Są połączenia bardzo korzystne, w których jedne składniki wspierają wchłanianie drugich. Surowe owoce, warzywa jedzone z mięsem powodują, że witamina C zwiększa wchłanianie żelaza. Jeżeli dodamy mleko do kawy, wtedy wapń z mleka blokuje kwas szczawiowy i zabezpiecza przed stratami wapnia w

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

jednak, że całe pokłady żelaza zawarte na przykład w fasoli trzeba spisać na straty. Wystarczy połączyć ją z czerwoną papryką, kopalnią witaminy C, by zwiększyć przyswajalność żelaza, a dodatkowo zafundować sobie doskonałą kurację antyutleniającą. Wszystko o papryce Poznaj zalety roślin strączkowych W

Sałata - zielona moc witamin

Sałata - zielona moc witamin

od ok. 12 od 20 kcal (w niemal 90 proc. sałata składa się zwody). Dodatkowo stanowi ona bogate źródło takich substancji odżywczych, jak żelazo, wapń, magnez, kwas foliowy czy potas. Jeden listek sałaty to także porcja witaminy A, E, D, C oraz B. Obecność karotenoidów, polifenolokwasów czy flawonoidów

Potrawy wigilijne - ile w nich kalorii, ile zdrowia?

Potrawy wigilijne - ile w nich kalorii, ile zdrowia?

przeciwutleniacz, naturalny wróg bakterii oraz eliksir młodości. Buraczany barszczyk skrywa w sobie sporo drogocennego dla układu nerwowego kwasu foliowego oraz witaminy C. Jest zalecany osobom z niedokrwistością ze względu na dużą ilość żelaza. Poza tym jest zasadotwórczy, a więc pomoże rozprawić się ze nadmiarem

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

organizm jest bardziej zależne od tego, co zjemy. Aby poprawić wchłanianie żelaza, najlepiej spożywać je w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C. Jej obecność może nawet kilkukrotnie zwiększać wykorzystanie żelaza, zatem posiłek zawierający ten mikroelement warto np. wzbogacić o świeże owoce i

Ciecierzyca warzywo nie tylko dla wegetarian

Ciecierzyca warzywo nie tylko dla wegetarian

miedzi aktywują szpik do produkcji czerwonych krwinek. Dodatkowo zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią naczynia krwionośne przed rozwojem miażdżycy. W małym ziarenku ciecierzycy znajdziemy beta-karoten, czyli witaminę A, witaminę C (silny przeciwutleniacz) oraz witaminy z grupy B tj

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

Witaminy - gdzie ich szukać i na co działają?

wypiciem w nieskończoność. Aby witamina C dobrze się wchłonęła, najlepiej zagryź napój czymś, co dostarczy ci żelaza, np. krwistym befsztykiem czy kilkoma orzechami. Po czym poznać, że nie dostarczamy jej sobie wystarczająco? Poza tym, że częściej przytrafiają się nam przeziębienia, możemy czuć się

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

przeciętnej osoby. Dlaczego witamina C jest dla nas taka ważna? Nie tylko zwiększa odporność organizmu, ułatwia przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, odgrywa rolę w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca i chorób nowotworowych, jest niezbędna w

Malpigia granatolistna (acerola, Malpighia glabra L.)

Malpigia granatolistna (acerola, Malpighia glabra L.)

Aktywne składniki Acerola zawiera bardzo duże ilości witaminy C. Spośród wszystkich uprawianych owoców ma jej najwięcej (w 100 g jest jej 1400-2500 mg). Dodatkowo zawiera antyoksydanty, witaminy z grupy B, błonnik, żelazo oraz śladowe ilości fosforu i wapnia. Opis Acerola to nieduże drzewo lub

Rabarbar - coś więcej niż składnik kompotu

Rabarbar - coś więcej niż składnik kompotu

łodydze poświęca się najwięcej uwagi. Jest nie tylko nisko kaloryczny (16 kcal/100g), ale i bogaty w witaminy. Znajdziemy w nim przede wszystkim witaminę E, A i C. Ta ostatnia wzmacnia odporność, jednak niemal całkowicie ginie w bardzo wysokiej temperaturze. Zawiera także niezbędne dla naszego organizmu

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

witamin C, która zwiększa wchłanianie żelaza, a której dobrym źródłem są warzywa i owoce (stąd polecam surówki i sok z owoców do posiłku). Nie zaleca się picia herbaty, kawy i czerwonego wina do posiłków, które ograniczają wchłanianie żelaza.

Talasemia: i co dalej?

: nadmierne nagromadzenie żelaza w organizmie, epizody zakrzepowo-zatorowe, uszkodzenie wątroby, zaburzenia hormonalne (m.in. rozwój cukrzycy). Nawiązując do Pani pytania leczenie łagodnych postaci talasemii ogranicza się do odpowiedniej diety i suplementacji witaminami C i E. Dopiero w cięższych

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Odczyn zasadowy moczu

W jaki sposób można zmienić zasadowy odczyn moczu?Odczyn moczu jest ważny w celu zapobiegania infekcjom układu moczowego. Z tego powodu należy dążyć do tego, żeby mieć zasadowy odczyn moczu. W tym celu należy dołączyć do codziennej diety produkty zawierające duże ilości witaminy C, np. sok

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Słabe przyrosty- anemia

Normalne :) Wyluzuj naprawdę. liczy się średni przyrost. Anemia może powodować mniejszy apetyt, ale Twoja córka przybiera. A czy córka oprócz żelaza bierze jeszcze jakieś witaminy ? Witamina C, witamina B6 i kwas foliowy bardzo pomagają w przyswajaniu żelaza.

Re: cienie pod oczami

Często przyczyną jest anemia. Wystarczy zmienić dietę na bogatą w żelazo, witaminę C i wszystkie witaminy B.

Re: Teściowa i anemia. Rady potrzebuję

Żelazo zawarte w mięsie (tzw. hemowe) jest na drugim stopniu utlenienia i nie potrzebuje witaminy C do wchłaniania. Potrzebuje jej dopiero żelazo zawarte w roślinach (tzw. niehemowe), występujące na trzecim stopniu utlenienia. Witamina C jest antyoksydantem, potrafi więc zredukować żelazo Fe+3 do

Re: czy kiełki rzeczywiście są zdrowe?

Na niedobór żelaza to sobie kup kawał dobrej wołowiny. Żelazo hemowe jest dużo lepiej przyswajalne niż jakiekolwiek roślinne. Najlepiej taką wołowinkę zjeść w towarzystwie witaminy C. -- http://www.rodzice.pl/suwaczki/showticker/19122

Re: brak poprawy parametrów morfologi po actifero

Córka tez dostaje żelazo i wyniki się poprawiły. Jeszcze nie jest idealnie ale poprawa a to już dużo. A bierzecie tez kwas foliowy i witaminę B6 i C? Ogolnie to słabo się wchłania żelazo z lekow. Lepiej naturalne produkty jeść bogate w ten pierwiastek.

Re: Szybka porada morfologiczna

Lekka anemia. Podawaj witaminę C do obiadu (zwiększa wchłanianie żelaza), pestki dyni, orzeczy nerkowca, i jeśli córka nie jest wege to mięso.

Re: Ascofer - żelazo+witamina C

Polecam, mam niedoczynność i ostatnio po wynikach morfologii (hemoglobina przy dolnej ganicy) zaczęłam brac Ascofer. Jest to żelazo + witamina C. Pamietaj że np. żelazo powinno sie brać conajmniej po 2 godzinach po Euthyroxie (patrz ulotka).

Re: Mity, które mają się dobrze - znacie?

- szpinak zawiera duzo żelaza. - witamina C, wapno, rutyna i inne rutinoskorbiny pomagają w leczeniu przeziębien

Re: Niski poziom żelaza

Witam, ja całe życie borykalam się z niską hemoglobiną, żelazo jest głównie w mięsie i zielonych warzywach, proszę poczytać w czym w jakiej ilości i wprowadzić do diety, należy wspólnie z żelazem suplementować wit C, która pomaga w przyswajaniu żelaza, te tabletki co Pani przepisano pomogą doraźnie

Re: jakie owoce lubicie najbardziej ?

"zawierają spore ilości potasu, wapnia, magnezu, żelaza, miedzi i fosforu oraz witamin: A, B1 ,B2 i C" i to wszytstko w tych małych owockach :)

Witamina A

Witamina A – zbiorcza nazwa organicznych związków chemicznych z grupy retinoidów (z których najważniejszy jest retinol), pełniących w organizmie funkcję niezbędnego składnika pokarmowego, rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy.Witamina A jest jedną z najwcześniej odkrytych witamin. Skutki

Witamina B3

Witamina B3 (witamina PP; ATC: A 11 HA 01, C 10 AD 02) – wspólna nazwa na określenie dwóch związków: kwasu nikotynowego (niacyny, czyli kwasu 3-pirydylokarboksylowego, pochodnej pirydyny) i amidu kwasu nikotynowego (nikotynamidu). Niacyna jest znana również jako czynnik przeciwpelagryczny

Rutyna/Witamina C

Rutyna/Witamina C - lek o skojarzonym działaniu witaminy C i rutyny stosowany w stanach niedoboru tej witaminy.Lek często jest łączony z wapniem, cynkiem, selenem i bioflawonoidami.Zaleca się nie stosować leku jednocześnie z sulfonamidami. Nazwy handlowe leku Cerutin Novorutin C Rutinacea Complete

Witamina P

Witamina P (citryn) – mieszanina ok. 30 organicznych związków chemicznych z grupy flawonoidów. Występuje m.in. w skórkach cytrusów, czarnych jagodach i papryce. Wspomaga działanie witaminy C. Witamina P została odkryta w roku 1936 w soku z cytryn i ekstraktach z węgierskiej czerwonej papryki

Witamina E

. Wszystkie pozostałe badania dowodzą, że żaden z antyoksydantów, w tym i witamina E podawana jako suplement ludziom zdrowym jak i tym po zawale nie powoduje redukcji prawdopodobieństwa ponownego przebycia choroby wieńcowejSesso, H.D., et al (2008). "Vitamins E and C in the Prevention of Cardiovascular Disease in Men

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!