Wszystko o:

żelazo w jedzeniu

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

PAP, miko

Polskim dzieciom brakuje witaminy D i mikroelementów

Polskim dzieciom brakuje witaminy D i mikroelementów

Polskie dzieci cierpią na niedobór witaminy D, wapnia, żelaza i magnezu, za dużo zaś jedzą tłuszczów i sodu - twierdzą naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

Dokucza ci ciągłe przemęczenie, senność, nadmierna bladość, obniżona odporność? To może być niedobór żelaza - jednego z mikroelementów kluczowych dla funkcjonowania naszego organizmu. Skąd biorą się deficyty, kto jest na nie najbardziej narażony oraz jak do nich nie dopuścić?

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Maksymalnie zróżnicowana dieta niekoniecznie zawsze wychodzi nam na zdrowie. Pewne połączenia produktów są wyjątkowo korzystne dla organizmu, inne wręcz przeciwnie. Poznaj najgorsze i najlepsze duety w kuchni. Niektóre tradycyjne, znane od wieków. Gospodynie wiedzą, co robią?

Anemia do tablicy: wszystko, co warto o niej wiedzieć

Anemia do tablicy: wszystko, co warto o niej wiedzieć

dotyczy, gdyż nie mając odniesienia, uznają, że wszystko jest w normie. Jesz i nie wchłaniasz Niedobory witamin i żelaza to przede wszystkim skutek złej diety (chociaż przewlekłe miesiączki także prowadzą do niedoborów). Niedożywienie i restrykcyjne kuracje odchudzające to jednak nie wszystko. Czasem

Batat - więcej niż słodki ziemniak?

Batat - więcej niż słodki ziemniak?

zawartości żelaza i wapnia krew prawidłowo krąży, a kości mają prawidłową gęstość, co chroni je przed osteoporozą. Czytaj także: Burakiem w raka, selerem w depresję, a żeń - szeń dla ognia w sypialni? Tajemnice warzyw korzennych Choroby, w których dieta jest lekiem Orzeszki brazylijskie - nie tylko

7 czynników, które zwiększają apetyt. Ile z nich ciebie dotyczy?

7 czynników, które zwiększają apetyt. Ile z nich ciebie dotyczy?

się oraz dbające o dietę w celu utrzymania wagi. Następnie wszystkie panie zostały poproszone o odnotowywanie przez 7 dni zachcianek żywieniowych oraz tego, czego dotyczyły w specjalnym dzienniku. Badacze na podstawie tychże obliczyli, jak często pojawiała się żądza jedzenia w każdej z grup. Kobiety

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Osoby, które zmuszano do jedzenia szpinaku, z powodu bogactwa witamin, mogą odetchnąć z ulgą. - Szpinak od czasu do czasu należy zjeść, ale nie należy go gloryfikować jako wspaniałego źródła żelaza - powiedziała dr hab. Małgorzata Drywień ze Szkoły Głównej

Korzeń maca - wzmacniający skarb Inków

Korzeń maca - wzmacniający skarb Inków

towarzyszące menopauzie, np. uderzenia gorąca. Ze względu na wysoką zawartość białka, żelaza i wapnia, maca przyda się również osobom, które nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego, m.in. wegetarian i wegan.   Jedzenie macy nie dla każdego jest jednak korzystne. Uważać powinny przede wszystkim osoby z

Dieta makrobiotyczna - odżywianie zgodne z naturą?

Dieta makrobiotyczna - odżywianie zgodne z naturą?

to tylko teoria i nie ma badań, które by jednoznacznie potwierdziły jej skuteczność. Dieta makrobiotyczna zakłada nie tylko zmianę sposobu jedzenia, ale w pewnym stopniu i życia. Trzymanie się takiego menu przez lata może mieć bardzo przykre konsekwencje. Jej największą wadą jest bardzo niewielka

Woda pitna to nie tylko tlen i wodór. Co w niej pływa?

Woda pitna to nie tylko tlen i wodór. Co w niej pływa?

zubożają składu mineralnego. Ważne i dobrze przyswajalne Woda w organizmie człowieka pełni szereg funkcji: przenosi składniki odżywcze z jedzenia do komórek organizmu i pomaga wydalać produkty przemiany materii. Transportuje hormony i enzymy, reguluje temperaturę ciała. Wraz z wodą dostarczamy organizmowi

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

Moja koleżanka z cukrzycą typu I powiedziała mi ostatnio, że osobom z tą chorobą nie zaleca się jedzenia wątróbki. Chciałabym wiedzieć dlaczego? Z czym to jest związane? Ma ona częste problemy z anemią i radziłam jej właśnie jedzenie wątróbki raz na jakiś czas, ale ponoć lekarz jej powiedział, że

Problem z niedoborem żelaza

Już od paru dobrych lat, mam problem z niedoborem żelaza. Krew próbowałam oddawać już wielokrotnie, lecz nie byłam dopuszczona. Uważam, że odżywiam się dobrze, jem duzo warzyw owoców, wątróbkę wieprzową, natkę pietruszki, zakwaszam posiłki cytryna, bądź kapustą kiszona. Moje miesiączki też nie są

Wysoki poziom żelaza we krwi

, ale nie będziemy tego diagnozować. Badanie mogę ewentualnie powtórzyć za 3-4 miesiące. Zaznaczam, że nie brałam żadnych preparatów, które mogłyby podwyższać poziom żelaza, nie jem czerwonego mięsa, zieleninę w umiarkowanych dawkach, itp. Czy mam czekać te 3-4 miesiące i ponowić badania czy też lepiej

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Interpretacja wyników badań - niedoczynność?

ja bym zaczęła suplementację, byle nie przesadzić, bo przyjmowanie żelaza nie jest jedzeniem witaminek.

Re: Rośnie mi mała wegetarianka

Nabiał zaburza przyswajanie żelaza. A wit. C je poprawia. Tyle wiem:-)

niski poziom żelaza a niechęć do jedzenia

Witam , mój 19 miesięczny synek ma poziom żelaza 29. Lekarka przepisała mu ferrum lek, ale on zawiera śmietankę, a synek ma alergię na białko mleka. Jak mogę mu uzupełnić żelazo? Synek jest niejadkiem , nie lubi obiadów, a szczególnie mięsa. Jadłby tylko makaron i ziemniaki oraz zupę dyniową

Re: Niedokrwistosc, domowe sposoby

Żelazo bierz na wieczór z jedzeniem, ja brałam 3 x sorbifer, a na zaparcia jedz kiwi, pestki dyni -- http://www.suwaczki.com/ http://www.suwaczki.com/tickers/uch5df9htylm31rg.png

Re: Niedokrwistosc, domowe sposoby

ja biorę na z jedzenie na wieczór (hematolog pozwolił) bo rano biorę tarczycowe a żelazu zaburza wchłanianie, można śmiało brać z jedzeniem, mam anemię przewlekła i wyniki bdb -- http://www.suwaczki.com/ http://www.suwaczki.com/tickers/uch5df9htylm31rg.png

Re: Żelazo - co jeść?

wapnia), rano zjadałam płatki owsiane (mają więcej żelaza niż szpinak, który zresztą ma żelazo w postaci mało przyswajalnej dla organizmu)a do płatków łyżeczka otrębów pszennych (bogate w żelazo, a przy okazji regulują sprawy jelitowe). Nie jestem zwolenniczką jedzenia zbyt dużej ilości otrębów, lepiej

Re: Rośnie mi mała wegetarianka

No i spadło nam żelazo, mała ma 23, przy normie 37-145. Ech, znów suplementówanie, a tak się cieszyłam, gdy w tamtym roku je odstawiłyśmy - córka brała żelazo przez pierwsze 5 miesięcy. Przejrzałam też listę produktów bogatych w żelazo i muszę jej trochę menu pozmieniać.

Re: Niski poziom żelaza

Dobrze sprawdzić czy się nie je produktów utrudniających wchłanianie żelaza. Bo można jeść tony produktów z żelazem a i tak będzie kiepskie wchłanianie i zły wynik. Spotkałam się z informacją,że fityny blokują(są np. w zbożach). Polecany jest chleb na zakwasie naturalnym, którym ma je blokować.

Re: niski poziom żelaza a niechęć do jedzenia

Witam, Według mojego rozeznania, w aptekach można kupić także inne preparaty żelaza, które nie powinny zawierać alergizujących domieszek. Najczęściej są to krople. Pewną trudność może jednak sprawić to, że dziecku taki lek może nie smakować. Trzeba będzie wtedy dodawać krople do jakiegoś

Re: dziwna sytuacja

tak badałam, wszystko w normie, po za tym łykam jeszcze żelazo dodatkowo. Leków żadnych nie przyjmuję. Jem dużo owoców i warzyw. Takie objawy mam od dawna :(

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!